Uchwała Nr XIV/147/04

UCHWAŁA NR XIV/147/04

RADY MIEJSKIEJ W KLESZCZELACH

z dnia 16 grudnia 2004 r.

w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok.

Na podstawie art. 41 ust .1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 i Nr 167 , poz. 1372 ; z 2003 r. Nr 80 , poz. 719 i Nr 122 , poz. 1143 ; oraz z 2004 r. Nr 29 , poz. 257 , Nr 99 , poz. 1001 i Nr 152 , poz. 1597 ) uchwala się , co następuje:

§ 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok o treści przedstawionej w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2 . Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kleszczel.

§ 3 . Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2005 roku .

Przewodniczący Rady
/-/ Jerzy Jaroszewicz

 

załącznik do Uchwały Nr XIV/147/04
Rady Miejskiej w Kleszczelach
z dnia 16 grudnia 2004 r.

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2005 ROK

Rozdział I

PROBLEMY ALKOHOLOWE WYSTĘPUJĄCE W GMINIE KLESZCZELE.

Alkohol w naszej gminie, tak jak w większości gmin naszego regionu , jest towarem łatwodostępnym. Praktycznie nabyć go można w każdej miejscowości naszej gminy w legalnych jak i nielegalnych punktach sprzedaży . Jego wysoki poziom spożycia utrzymuje się od wielu lat.

Nasuwa się pytanie : kto kupuje alkohol ? kto pije ?

Osoby te dzielimy na grupy :

1) alkoholicy - osoby uzależnione. Ta grupa osób wypija alkoholu najwięcej. Niepokojącym jest fakt, że spożywają alkohol codziennie, niewiadomego pochodzenia i jakości. Ta grupa ludzi, już powinna się leczyć w placówce odwykowej lub szukać pomocy w grupach samopomocowych takich jak Anonimowi Alkoholocy czy Kluby Abstynenta. Niestety mechanizmy tej choroby powodują, że zdecydowana większość osób uzależnionych nie chce się leczyć. Tylko presja cierpienia i zagrożenia lub zewnętrznych okoliczności może , choć z trudem torować alkoholikowi drogę do ocalenia.

2) osoby pijące dużo - jest to grupa osób spożywająca alkohol, nie codziennie lecz w dużych ilościach. Osoby te są dotknięte schorzeniami spowodowanymi nadmiernym spożywaniem alkoholu. Są częstymi pacjentami placówek służby zdrowia oraz klientami pomocy społecznej i urzędu pracy.

Ludzie z tej grupy wymagają różnych form wsparcia i terapii , aby nie przekroczyć granicy dzielącej ich od uzależnienia.

3) uczniowie i młodzież spożywająca alkohol. Z posiadanych danych wynika , że co piąty nastolatek codziennie wypija jedno piwo. Nasuwa się pytanie : dlaczego piją?. Prawie 75% młodzieży pijącej alkohol przyznaje, że zdarza się im to przy okazji uroczystości i spotkań rówieśników. Duża grupa młodzieży przyznaje się, że piła alkohol w czasie uroczystości rodzinnych. Często alkohol jest sposobem na ułatwienie kontaktów rówieśniczych, środkiem rozładowującym stres. Nierzadko jest środkiem na ucieczkę od rzeczywistości. Picie alkoholu przez młodzież jest przyczyną wielu ryzykownych zachowań, jakie podejmują młodzi ludzie, ma bezpośredni wpływ na stan ich zdrowia oraz jakość życia. Zaburza zdolność do uczenia się, zapamiętywania i logicznego rozumowania, często bywa również źródłem trudności w nauce.

Jak wiemy, pijący nie żyją w odosobnieniu. Ich picie, ich sposób zachowania i postępowania pod wpływem alkoholu wywierają bardzo bolesny wpływ na życie wielu osób związanych w ten czy inny sposób z pijącym. To są ich rodzice, współmałżonkowie, dzieci, współpracownicy, sąsiedzi oraz wielu innych ludzi , którzy chcąc czy nie, doświadczają na sobie skutków picia tych ludzi. Rodziny osób z problemem alkoholowym to duża grupa naszej społeczności. Jedna osoba uzależniona od alkoholu w rodzinie w sposób destrukcyjny dostarcza wszystkim innym problemów życiowych, finansowych i emocjonalnych, co sprawia, że cała rodzina boryka się z szeroko rozumianym ,, problemem alkoholowym ,, . Współuzależnienie - jest to cena, jaką płacą bliscy alkoholika za życie w sytuacji uporczywego stresu psychologicznego. Istnieje pogląd, że każdy rok życia w rodzinie z problemem alkoholowym wymaga miesiąca pracy własnej nad osobistymi problemami i dopiero ta proporcja gwarantuje powrót do zdrowia i pogody ducha.

Przystępując do opracowywania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok uwzględniono wszystkie problemy występujące na terenie gminy Kleszczele, związane ze spożywaniem alkoholu oraz możliwości ich rozwiązywania, jak też zapobiegania im. Jest to proces dłogofalowy, a na efekty trzeba czekać nawet kilka lat.

Zaplecze, jakim dysponuje gmina Kleszczele, by móc prowadzić działalność profilaktyczną i naprawczą to:

1) Gminna Komisja Rozwiazywania Problemów Alkoholowych,

2) Pełnomocnik ds.Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, posiadający przeszkolenieie w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie ,

3) 6-ciu nauczycieli przeszkolonych do realizacji programu profilaktycznego ,,Drugi Elementarz,,,

4) troje nauczycieli i higienistka szkolna przeszkolone do realizacji programu profilaktycznego ,,Drops,,,

5) punkt konsultacyjny dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin ,

6) osoba odpowiedzialne za programy profilaktyczne w Zespole Szkół w Kleszczelach .

Rozdział II

KIERUNKI DZIAŁAŃ W 2005 ROKU I ICH REALIZACJA.

1. Zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin , w tym:

1) finansowanie działalności punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin , tj :

a) zatrudnianie konsultanta ,

b) zakup wydawnictw o tematyce uzależnień na potrzeby punktu konsultacyjnego

2) finansowanie kosztów przejazdów osób uzależnionych od alkoholu uczestniczacych w terapii prowadzonej przez ośrodki poza miejscem zamieszkania ,

3) dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych członków GKRPA, higienistki szkolnej, pielęgniarek środowiskowych, nauczycieli ,

4) opłata czynności wykonywanych przez lekarza biegłego .

2. Profilaktyczna działalność informacyjna i edukacyjna w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych , a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych , w tym :

1) ogólnopolska kampania ,, Zachowaj Trzeźwy Umysł ,, - uczniowie Zespołu Szkół w Kleszczelach ,

2) dofinansowanie akcji promujących zdrowy styl życia ( profilaktyka AIDS, narkotyki, alkoholizm, przemoc) realizowanych przez higienistkę szkolną i wychowawców klas, w tym:

a) zakup materiałów , wydawnictw i pomocy dydaktycznych ,

3) wczesnoedukacyjne wdrażanie elementów profilaktyki uzależnień wśród uczniów klas I - IV Szkoły Podstawowej , między innymi :

a) zakup książeczek , broszur i innych pomocy dydaktycznych służących temu celowi ,

4) dofinansowanie pobytu dzieci z rodzin patologicznych i zagrożonych patologią na obozach , koloniach i innych formach wypoczynku z programem socjoterapeutycznym , w tym :

a) kolonie organizowane przez Stowarzyszenie " Droga ",

b) obóz strażacki dla dzieci i młodzieży , organizowany przez OSP,

c) kolonie organizowane przez Kościół Katolicki i Cerkiew Prawosławną ,

d) obozy sportowe dla dzieci i młodzieży ,

e) inne formy wypoczynku ,

f) sfinansowanie kosztów dowozu dzieci na kolonie , obozy i imprezy okolicznościowe ,

5) dofinansowanie zajęć pozaszkolnych służących aktywnemu spędzaniu czasu wolnego przez dzieci i młodzież , w tym :

a) zatrudnienie opiekunów grup sportowych do prowadzenia zajęć pozaszkolnych ,

b) zatrudnienie trenera młodzieżowej drużyny piłkarskiej ,

c) zakup sprzętu sportowego ,

d) zakup kontenera - przebieralni ,

6) dofinansowanie zajęć dla młodzieży i dzieci , w okresie ferii zimowych , organizowanych w Miejskim Ośrodku Kultury ,

a) zakup sprzętu - krzesełka 50 sztuk ,

7) dofinansowanie świetlic środowiskowych i wiejskich powstających na potrzeby dzieci i młodzieży :

a) kosztów remontów i adaptacji obiektów ,

b) bieżącego funkcjonowania ,

c) doposażenie w niezbędne pomoce dydaktyczne i edukacyjne,

d) dofinansowanie zatrudnienia opiekunów świetlic środowiskowych

i socjoterapeutycznych ,

e) dofinansowanie dożywiania dzieci w świetlicach ,

8) sfinansowanie kosztów pobytu dzieci z rodzin patologicznych w zakładach opiekuńczo- leczniczych ,

9) dokonywanie czynności kontrolnych w zakresie sprzedaży i podawania do spożycia napojów alkoholowych osobom nieletnim przez punkty sprzedaży.

3. Wspomaganie działalności instytucji , stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych , w tym:

1) dofinansowanie działalności Poradni Leczenia Uzależnień w Hajnówce ,

2) dofinansowanie wigilii ekumenicznej organizowanej min. osobom dotkniętym różnymi uzależnieniami i członkom ich rodzin .

Rozdział III

4. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiazywania Problemow Alkoholowych:

1. Podstawą do ustalania wynagrodzenia dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest:

a) wykonywanie zleconych czynności związanych z koordynacją i realizacją zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,

b) udział w posiedzeniach Komisji .

2. Za czynności, o których mowa w ust .1 przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Rozdział IV

5. Zasady koordynacji i finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

1. Realizację i koordynację zadań zawartych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powierza się powołanemu przez Burmistrza - Pełnomocnikowi.

2. Środki finansowe na realizację Gminnego Programu będą pochodziły w całości z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

3. Zmian w Gminnym Programie dokonuje się na zasadach jego uchwalania.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Walentyna Sidoruk

Data wytworzenia: 2004-12-16

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2005-08-03

Data modyfikacji: 2005-08-03

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2005-08-03