Uchwała Nr XX/234/06

UCHWAŁA NR XX/234/06
RADY MIEJSKIEJ W KLESZCZELACH

z dnia 13 marca 2006 r.

w sprawie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 19 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 152, poz. 1271 i Nr 215, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055 i Nr 116, poz.1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1241 i Nr 175, poz.1457) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U z 2003 r. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 155, poz.1298 i Nr 169, poz. 1420) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i o wolontariacie na 2006 rok stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kleszczel.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.

Przewodniczący Rady
Jerzy Jaroszewicz


Załącznik
do uchwały Nr XX/234/06
Rady Miejskiej w Kleszczelach
z dnia 13 marca 2006 r.

Roczny program współpracy Gminy Kleszczele na 2006 rok
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku i o wolontariacie
.

ROZDZIAŁ 1
Cel programu

§ 1. Celem programu jest prowadzenie przez gminę Kleszczele działalności w sferze zadań publicznych gminy określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, we współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 tej ustawy.

ROZDZIAŁ 2
Adresaci programu

§ 2. 1. Program adresowany jest do:

1) organizacji pozarządowych;

2) osób prawnych i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz gwarancjach i sumieniach i wyznaniach, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

3) fundacji, których wyłącznym fundatorem nie jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego.

2. Program jest kierowany do tych organizacji, które prowadzą swoją działalność na terenie gminy Kleszczele lub mieszkańców.

ROZDZIAŁ 3
Realizatorzy programu

§ 3. W realizacji programu uczestniczą:

1) Rada Gminy i jej komisje w zakresie wytyczenia polityki społecznej i finansowej gminy;

2) Burmistrz w zakresie realizacji polityki społecznej i finansowej gminy wytyczonej przez Radę;

3)Upoważnieni pracownicy w zakresie organizowania i koordynowania bieżących kontaktów pomiędzy organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku i o wolontariacie;

4) Kierownicy referatów, samodzielne stanowiska pracy w urzędzie oraz jednostki organizacyjne gminy w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach swoich kompetencji określonych w statucie;

5) Komisja konkursowa w zakresie przeprowadzenia otwartego konkursu ofert na realizację zadań zleconych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom określonym w art. 3 ust. 3 ustawy.

ROZDZIAŁ 4
Zakres współpracy

§ 4. Gmina Kleszczele skłonna jest realizować zadania własne współpracując z organizacjami pozarządowymi i pożytku publicznego w zakresie:

1) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym poprzez promocję zdrowego stylu życia;

2) upowszechniania kultury fizycznej wśród mieszkańców gminy poprzez:

a) organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów, olimpiad oraz innych imprez o podobnym charakterze,

b) wspieranie udziału sportowych reprezentacji w imprezach i zawodach sportowych o zasięgu ponadgminnym,

c) podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturalnej, tożsamości lokalnej poprzez:

- organizowanie spotkań, konferencji, wystaw,

- organizowanie festynów;

3) działalności na rzecz mniejszości narodowych;

4) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostającej bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

5) upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

6) nauki, edukacji, oświaty i wychowania;

7) wypoczynku dzieci i młodzieży;

8) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

9) działań na rzecz integracji europejskiej;

10) pomocy oraz organizacji wolontariatu;

11) ekologii i ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

12) działań na rzecz osób niepełnosprawnych.

ROZDZIAŁ 5
Formy współpracy

§ 5. Współpraca z uczestnikami programu może następować poprzez:

1) Zlecania uczestnikom programu realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie,

2) Wzajemnego informowania o planowanych kierunkach działalności współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,

3) Konsultowania z uczestnikami programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących statutowej tych podmiotów,

4) Udzielanie uczestnikom programu pomocy w zakresie:

a) publikacji ważnych informacji na stronie internetowej z zakresu podejmowania działań własnych, jak i uczestników programu oraz promocję organizacji pozarządowych,

b) udostępnianie projektów uchwał odnoszących się do zagadnień związanych z przedmiotem działalności uczestników programu,

c) informowanie uczestników o planowanych sesjach rady oraz posiedzeniach komisji Rady, na których dyskutowane będą projekty uchwał odnoszące się do zagadnień związanych z profilem działalności.

ROZDZIAŁ 6
Zasady współpracy

§ 6. Współpraca gminy z uczestnikami programu odbywać się będzie na zasadach pomocniczości,suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwości konkurencji i jawności,

§ 7. Gmina może powierzyć uczestnikom programu do realizacji zadania własne, przeznaczając na ten cel środki finansowe w formie dotacji,

§ 8. Przekazanie dotacji na realizacje danego zadania odbywa się na podstawie umowy, zwartej pomiędzy Burmistrzem a uczestnikami programu, przyjmującym jego wykonanie do realizacji.

§ 9. Zadania będą zlecane w formie publicznego konkursu ofert zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.

ROZDZIAŁ 7
Priorytety zadań

§ 10. Ustala się następujące zadania gminy, które mogą być zlecane do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej;

2) realizacji programów związanych z wychowaniem z trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;

3) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

4) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałaniu patologii społecznej;

5) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

6) ekologii i ochrony zdrowia;

7) w zakresie edukacji:

a) działania zapewniające zagospodarowania wolnego czasu dzieci i młodzieży,

b) wspieranie działań przeciwdziałającym patologii,

c) organizowanie zajęć pozaszkolnych jako rozwój zainteresowań.

ROZDZIAŁ 8
Zasady i tryb przyznawania dotacji uczestnikom programu

§ 11. Zasady i tryb przyznawania dotacji uczestnikom programu określa ustawa.

§ 12. Dotacji uczestnikom programu udziela się w ramach środków zabezpieczonych na realizację programu w budżecie gminy.

§ 13. Dotacje na realizację zadań gminy udziela się na zasadach:

1) Burmistrz Gminy ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację określonych zadań,

2) Burmistrz może przeprowadzić konkurs z własnej inicjatywy lub po rozpatrzeniu wniosku organizacji prowadzącej działalność w danym zakresie,

3) Burmistrz w formie zarządzenia powołuje komisje konkursową w celu rozpatrzenia ofert przedstawionych przez organizacje pozarządowe i określi tryb jej pracy,

4) warunkiem rozpatrzenia oferty jest sporządzenie jej na formularzu określonym przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej,

5) sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie dokonanej przez Skarbnika gminy i właściwie merytorycznej komórki urzędu gminy.

ROZDZIAŁ 9
Zlecenie realizacji zadań

§ 14. Zlecenie realizacji zadań publicznych odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, przeprowadzonego w oparciu o przepisy ustawy,

§ 15. Złożone przez organizacje wnioski opiniowane są przez komisję konkursową powołaną przez Burmistrza Kleszczel.

§ 16. Burmistrz podejmuje decyzje o przyznaniu dotacji biorąc pod uwagę ocenę oferty przez komisję.

§ 17. Wnioski opiniowane są na podstawie następujących kryteriów:

1) zgodności celu projektu z priorytetami ustalonymi przez Radę Gminy oraz zapisami budżetu gminy na 2006 rok;

2) realnej możliwości osiągnięcia zakładanego przez projekt efektu;

3) wykazanej efektywności i skuteczności w realizacji projektów;

4) udziału w realizacji projektów środków własnych i innych źródeł finansowania;

5) kosztów realizacji zadania;

6) dotychczasowej współpracy z samorządem przy realizacji zadań publicznych;

7) posiadanych zasobów technicznych i kadrowych;

8) spełnienia formalnych wymogów określonych w ogłoszonym konkursie.

§ 18. Informacje o sprawach istotnych dla współpracy z organizacjami udostępniane będą drogą pocztową, w siedzibie urzędu w miejscu przeznaczonym na zamieszczenie ogłoszeń.

§ 19. Ogłoszenia o konkursie zamieszczane będą w dzienniku o zasięgu regionalnym lub lokalnym, w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

Przewodniczący Rady
Jerzy Jaroszewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Walentyna Sidoruk

Data wytworzenia: 2006-03-13

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2006-03-22

Data modyfikacji: 2006-03-28

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2006-03-22