Protokół Nr 9/05 posiedzenia Komisji Rewizyjnej

Protokół Nr 9/05

posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytego w dniu 14 września 2005 r.

W posiedzeniu uczestniczyli wszyscy członkowie Komisji: Henryka Ewa Gąsowska, Waldemar Janusz Niewiński, Mikołaj Szymczuk. oraz Burmistrz Kleszczel Aleksander Sielicki, Sekretarz Gminy Alina Snarska, Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Ludmiła Smyk i Skarbnik Gminy Halina Leonkiewicz. Posiedzeniu przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Henryka Ewa Gąsowska. Część posiedzenia dotycząca punktu 3 porządku odbyło się wspólnie z Komisją Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu. Posiedzenie rozpoczęto o godzinie 10.30 w budynku Urzędu Miejskiego w Kleszczelach.

Protokołowała Walentyna Sidoruk.

Ad. 1. Przewodnicząca Komisji przedstawiła projekt porządku posiedzenia, który jest następujący:

1.Zatwierdzenie porządku posiedzenia.

2.Analiza realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

3.Zbadanie skargi dotyczącej wykonania decyzji Burmistrza Kleszczel w sprawie stypendium szkolnego.

4.Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

5.Sprawy różne.

Ad. 2. Pani Ludmiła Smyk przedstawiła informację z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2005 r. Informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Komisja po dokonaniu analizy przedłożonego materiału uznała, iż Gminny Program jest realizowany należycie.

Ad. 3. Pani Alina Snarska prowadząca sprawy oświaty w gminie poinformowała, iż Pan M. R. złożył wniosek o przyznanie stypendium szkolnego trójce dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Kleszczelach. Wydana została decyzja Nr OKP.8127-14/1-3/05 z dnia 20 maja 2005 r., którą Państwo R. otrzymali w dniu 23 maja 2005 r. Pani Snarska odczytała treść decyzji. Państwo R. po otrzymaniu decyzji przyszli do Urzędu Miejskiego do Pani Snarskiej. Pan R. powiedział, iż jest to dla niego zbyt duży wydatek. Pani Snarska poinformowała, iż może robić zakupy po trochę. Otrzyma refundację, za którą może realizować następne zakupy. Wyglądało na to, że Państwo R. zrozumieli zasady refundacji. Część rachunków było złożonych 30 czerwca br., natomiast kolejne w lipcu z datą wystawienia lipcową. Stypendium było przyznane do 30 czerwca 2005 r. Terminu realizacji nie można było zmienić, ponieważ ustawa o systemie oświaty określa wyraźnie okresy, na które stypendium może być przyznane. Pani Snarska przedstawiła kwoty stypendium, które zostały wypłacone Panu R.

Pan R. złożył skargę do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku. Kolegium potraktowało początkowo skargę jako odwołanie. Poproszono o przysłanie akt. Następnie Kolegium przesłało na podstawie art. 65 KPA skargę do Burmistrza. Skargę wydał Burmistrz, dlatego rozpatrzyć ją może Rada Miejska po zbadaniu przez Komisje merytoryczne Rady. Burmistrz przesłał skargę do Przewodniczącego Rady, natomiast Przewodniczący Rady do Przewodniczących Komisji Rewizyjnej i Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych (załącznik nr 3 do protokołu).

Burmistrz Aleksander Sielicki wyjaśnił, iż dodatkowo uwzględniono 2 faktury wystawione 1 lipca 2005 r., ponieważ na jednej wstawiona była data pakowania podręczników 30 czerwca 2005 r. Cała procedura została przeprowadzona zgodnie z prawem. Jako organ wydający decyzje burmistrz nie może złamać prawa. Stypendia są finansowane z budżetu państwa i są ściśle kontrolowane przez Najwyższą Izbę Kontroli i Regionalną Izbę Obrachunkową. Gdyby burmistrz poszedł na ustępstwo Państwu R., trzeba byłoby uwzględnić pozostałe osoby, które dokonywały zakupów po terminie. Interpretacja Państwa R. jest taka, że ktoś pozbawił ich pieniędzy. Zdaniem burmistrza wina leży wyłącznie po stronie Państwa R.

Pani Snarska poinformowała, iż złożono ponad 90 wniosków o stypendia. Były sytuacje takie, że robiono zakupy za 50 zł, refundowano, a następnie dokonywano kolejnych zakupów. Były też faktury złożone po terminie, za które odmówiono refundacji, jednak nikt nie wnosił roszczeń. Pani Snarska uważa, że ze strony Państwa R. nie było żadnego zainteresowania, dlatego taka sytuacja powstała.

Komisje po zbadaniu skargi złożonej przez Pana R. dotyczącej niewypłacenia pełnej sumy stypendium szkolnego uznały skargę za bezzasadną. Na okoliczność zbadania skargi sporządzono protokół stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego protokołu. Protokół będzie przedłożony na najbliższej sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach.

Przewodnicząca Komisji dodała, iż zna sytuację rodziny R. dobrze. Trzeba być nie lada filozofem, aby przy takich dochodach przeżyć. Nie widzi ze strony burmistrza żadnej złośliwości w stosunku do tej rodziny. Prosi o zrefundowanie niedopłaconej kwoty ze środków pomocy społecznej.

Burmistrz odpowiedział, iż będzie rozmawiać z kierownik MOPS, aby udzieliła pomocy rodzinie R., jak będą rozdysponowywane dary z Unii Europejskiej. Gmina otrzyma 9 t darów żywnościowych. Takie przypadki, jak Państwa R., będą traktowane indywidualnie.

Pan Włodzimierz Wasiluk zwrócił uwagę na fakt, że jest wiele osób pracujących w Belgii, które otrzymują stypendia i inne świadczenia.

Burmistrz odpowiedział, iż ludzie są nieuczciwi, ale nie ma podstaw do odmowy świadczeń, na podstawie złożonych przez nich dokumentów. Służby MOPS nie mogą podjąć działań niezgodnych z prawem. Burmistrz zgadza się, że system nie jest efektywny, wielu nieuczciwych ludzi wykorzystuje lukę prawną.

Pani Walentyna Duda powiedziała, że w gminie jest wiele osób pracujących za granicą, które podają się za osoby bezrobotne i otrzymują nienależnie zasiłki. Wnioskuje, aby osoby takie przedstawiały zaświadczenia z Powiatowego Urzędu Pracy.

Burmistrz wyjaśnił, iż rada może wystosować do takich osób apel, aby nie ubiegały się o świadczenia.

Przewodnicząca Komisji zaproponowała zrealizowanie pkt "Sprawy różne" w związku z wnioskiem Pani Snarskiej dotyczącym powołania komisji konkursowej.

Ad. 5. Pani Alina Snarska poinformowała, iż kończy się kadencja dyrektora Przedszkola w Kleszczelach i należy przeprowadzić konkurs. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele wskazani przez radę. Na najbliższą sesję Rady przygotowany jest projekt uchwały w tej sprawie. Dla usprawnienia przebiegu obrad propozycje kandydatów na członków komisji konkursowej mogą przedstawić zebrane w dniu dzisiejszym komisje.

Komisje zaproponowały następujące osoby na członków komisji konkursowej:

1) Alina Snarska,

2) Walentyna Duda,

3) Henryka Gąsowska.

Burmistrz poinformował w sprawach bieżących:

- rozstrzygnięto przetarg na rekultywację odcinka drogi z Gruzki do Dasz za kwotę 20.000 zł,

- pod koniec września br. ma być rozstrzygnięcie odnośnie wniosku o dofinansowanie modernizacji drogi Saki - Zaleszany,

- być może w br. będzie zmodernizowany odcinek ul. Kościelnej do wysokości kościoła; zadania tego nie ma ujętego w budżecie na br.; jego realizacja zależy od tego, czy wykonawca zgodzi się do IV 2006 r. czekać z zapłatą,

- latem następnego roku będzie modernizowana ul. Stacja Kolejowa.

Ad. 4. Przewodnicząca Komisji odczytała protokół Nr 8/05 posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbytego w dniu 15 marca 2005 r. Protokół był wyłożony do wglądu w Urzędzie Miejskim w Kleszczelach oraz obecnie znajduje się na sali posiedzenia.

Do treści protokołu członkowie Komisji uwag nie wnieśli. Protokół Nr 8/05 posiedzenia Komisji Rewizyjnej przyjęto jednogłośnie bez uwag.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono o godzinie 12.15.

Podpis protokolanta:
Walentyna Sidoruk

Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej
Henryka Ewa Gąsowska

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Walentyna Sidoruk

Data wytworzenia: 2005-09-14

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2006-03-15

Data modyfikacji: 2008-09-02

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2006-03-15