Statut

UCHWAŁA NR V/41/03

RADY MIEJSKIEJ W KLESZCZELACH

z dnia 30 kwietnia 2003 r.

w sprawie nadania Statutu Zespołu Szkół w Kleszczelach

Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329, Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 361, Nr 141, poz. 1185, Nr 113, poz. 984 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65/ uchwala się, co następuje:

§ 1

Nadaje się Statut Zespołu Szkół w Kleszczelach w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, z mocą obowiązującą od 1 września 2003 r.



Załącznik

do uchwały Nr V/41 /03

Rady Miejskiej w Kleszczelach

z dnia 30 kwietnia 2003 r

STATUT

Zespołu Szkół w Kleszczelach.

Rozdział 1

Podstawowe informacje o Zespole

§ 1

1. Zespół Szkół w Kleszczelach tworzą:

1) Szkoła Podstawowa w Kleszczelach;

2) Gimnazjum w Kleszczelach.

2. Zespół Szkół w Kleszczelach zwany dalej "Zespołem" ma siedzibę w Kleszczelach przy ul. Plac Parkowy 4.

§ 2

1. Zespół Szkół w Kleszczelach używa nazwy w pełnym brzmieniu.

2. Nazwy szkół wchodzących w skład Zespołu używają nazwy w pełnym brzmieniu podając nazwę Zespołu i nazwę szkoły:

1) Zespół Szkół w Kleszczelach

Szkoła Podstawowa w Kleszczelach;

2) Zespół Szkół w Kleszczelach

Gimnazjum w Kleszczelach.

§ 3

1. Zespół jest jednostką organizacyjną Gminy Kleszczele.

2. Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Kleszczele.

3. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

4. Zespół jest jednostką budżetową.

§ 4

3. Zespół Szkół w Kleszczelach funkcjonuje w jednym budynku, w którym poza Szkołą Podstawową i Gimnazjum mieści się Biblioteka Publiczna i Przedszkole.

4. Zespół realizuje zadania dydaktyczno - wychowawcze i opiekuńcze w toku jednolitego 6 - letniego cyklu nauczania w Szkole Podstawowej i 3-letniego cyklu nauczania w Gimnazjum.

5. W Zespole prowadzona jest dodatkowa nauka języka białoruskiego.

6. W Zespole funkcjonuje biblioteka i świetlica szkolna.

Rozdział 2

Cele i zadania Zespołu

§ 5

1. Celem kształcenia i wychowania jest rozwijanie u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny poznania i poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym oparciu się na ogólnoludzkich wartościach kulturowych.

2. Zespół zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do rozwoju, przygotowuje do wypełniania obowiązków obywatelskich i rodzinnych w oparciu o zasady demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

3. Zespół umożliwia realizację prawa każdego ucznia zamieszkałego w jej obwodzie do bezpłatnego kształcenia, wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

4. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum.

5. Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród młodzieży oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.

6. Absolwentom szkoły podstawowej możliwia podjęcie dalszej nauki w gimnazjum.

7. Zespół sprawuje opiekę nad uczniami dojeżdżającymi.

8. Zespół zapewnia uczniom warunki umożliwiające podtrzymywanie i rozwijania tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej oraz poznanie własnej historii i kultury poprzez:

1) organizowanie lekcji religii;

2) organizowanie lekcji języka białoruskiego;

3) uwypuklenie tematyki regionalnej w realizacji programów innych przedmiotów nauczania (ścieżki edukacyjne).

9. Dla dzieci z lekkim i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym obowiązek szkolny, realizowany jest zgodnie z programem szkoły specjalnej.

10. Zespół zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez organizację nauczania indywidualnego.

11. Angażując nauczycieli i uczniów Zespół realizuje zadania w procesie lekcyjnym, współpracując rodzicami, organizacjami uczniowskimi i młodzieżowymi, samorządem terytorialnym i administracją państwową, zakładami pracy oraz instytucjami społeczno - kulturalnymi środowiska lokalnego.

12. Zespół stwarza możliwości realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie uczniom wybitnie zdolnym.

13. Zespół realizuje uchwalony przez Radę Pedagogiczną i zaopiniowany przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski "Program pracy wychowawczej Zespołu Szkół w Kleszczelach"

14. Zespół realizuje uchwalony przez Radę Pedagogiczną i zaopiniowany przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski "Program profilaktyki wychowania zdrowotnego Zespołu Szkół w Kleszczelach".

Rozdział 3

Organy Zespołu

§ 6

1. Organami Zespołu są:

1) Dyrektor Zespołu;

2) Rada Pedagogiczna;

3) Rada Rodziców;

4) Samorząd Uczniowski.

2. Koordynatorem współdziałania organów Zespołu jest Dyrektor Zespołu , który:

1) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji;

2) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Zespołu o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

3. Spory oraz konflikty powstałe wewnątrz Zespołu nie dotyczące bezpośrednio Dyrektora rozwiązuje Dyrektor Zespołu .

4. Spory powstałe pomiędzy Dyrektorem a innymi organami szkoły rozwiązuje w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Dyrektor Zespołu

§ 7

1. Zespołem kieruje nauczyciel, któremu powierzono stanowisko Dyrektora.

2. Dyrektor w szczególności:

1) kieruje działalnością Zespołu i reprezentuje ją na zewnątrz;

2) sprawuje nadzór pedagogiczny;

3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;

4) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

5) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

3. Dyrektor Zespołu jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu;

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu;

3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej , w sprawach odznaczeń , nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników Zespołu .

4. Dyrektor Zespołu odpowiedzialny jest za:

1) dydaktyczny i wychowawczy poziom Zespołu;

2) realizację zadań zgodną z podjętymi uchwałami Rady Pedagogicznej oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę;

3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków;

4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;

5) zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo - wychowawczych.

5. Dyrektor Zespołu w wykonywaniu swych zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

Rada Pedagogiczna

§ 8

1. W Zespole działa jedna Rada Pedagogiczna.

2. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji jej zadań dydaktycznych i wychowawczo - opiekuńczych.

3. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole. W zebraniach Rady mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

4. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę lub, co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

5. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy jej członków

6. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.

7. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy Zespołu;

2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów;

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole;

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.

8. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

2) projekt planu finansowego Zespołu;

3) wnioski dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

4) propozycje dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

9. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego, w takim przypadku organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

10. Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor Zespołu niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Zespół oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczna.

11. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

12. Rada ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem i obowiązującym prawem.

13. W przypadku, gdy nie została utworzona Rada Szkoły, Rada Pedagogiczna przejmując zadania Rady Szkoły i jest zobowiązana zasięgnąć opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w następujących sprawach:

1) uchwalenia Statutu Zespołu;

2) wystąpienia do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Zespołu z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności Zespołu, jego dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w Zespole;

3) opiniowania planu finansowego Zespołu;

4) opiniowania planów pracy Zespołu, innowacji i eksperymentów pedagogicznych;

5) organizacji zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych.

Rodzice

§ 9

1. W realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych Zespołu współpracuje z rodzicami (opiekunami) uczniów.

2. Rodzice są głównym partnerem Zespołu w procesie wychowawczym, i są współodpowiedzialni za postawy własnych dzieci.

3. Dla zapewnienia właściwego współdziałania między rodzicami a Zespołem wybiera się na zebraniu ogólnym rodziców klasowe rady rodziców, spośród rodziców danego oddziału zwaną ." trójką klasową".

4. W skład Rady Rodziców Zespołu powinien wchodzić przedstawiciel każdej "trójki klasowej", wybranej na zebraniu klasowym rodziców.

5. Pracami Rady Rodziców kieruje wybrany przewodniczący.

6. Rada Rodziców może występować do dyrektora Zespołu, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.

7. W celu wspierania działalności Zespołu Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady gospodarowania tym funduszem określa Regulamin Rady Rodziców.

8. Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Zespołu i przepisami ogólnymi.

Współdziałanie rodziców i nauczycieli

§ 10

1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży.

2. Współdziałanie polega na informowaniu rodziców o:

1) planowanych zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno - wychowawczych w danej klasie i Zespole;

2) przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

3. Formy tego współdziałania uwzględniają:

1) wypracowanie jednolitego oddziaływania wychowawczego;

2) uzyskiwanie jak najlepszych wyników nauczania, wychowania i opieki;

3) szerzenia wśród rodziców wiedzy pedagogicznej;

4) możliwość uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;

5) rodzice mogą uzyskać poradę w sprawach wychowania oraz dalszego kształcenia swych dzieci;

6) rodzice mają prawo wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Zespołu.

Samorząd Uczniowski

§ 11

1. W Zespole działa Samorząd Uczniowski zwany dalej "Samorządem", który tworzą wszyscy uczniowie Zespołu.

2. Zasady wybierania i działania Samorządu określa Regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem Zespołu..

3. Samorząd może przedstawiać Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:

1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, celami i stawianymi wymaganiami;

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;

3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;

5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z potrzebami i możliwościami organizacyjnymi Zespołu;

6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu;

7) prawo opiniowania pracy nauczycieli.

Rada Szkoły

§ 12

1. W Zespole może działać Rada Szkoły.

2. Utworzenie Rady Szkoły pierwszej kadencji organizuje Dyrektor Zespołu na łączny wniosek dwóch spośród wymienionych organów Zespołu:

1) Rady Pedagogicznej;

2) Rady Rodziców;

3) Samorządu Uczniowskiego.

Rozdział 4

Organizacja Zespołu

§ 13

1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu. jest oddział. Do oddziału przynależą uczniowie, którzy w ciągu roku szkolnego uczą się przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania.

2. Liczba oddziałów w Zespole wyznaczona jest arkuszem organizacyjnym Zespołu i zależy od liczby uczniów.

3. Organizacją stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć określa tygodniowy ich rozkład ustalony przez Dyrektora Zespołu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 14

1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki, elementów informatyki i technologii informacyjnej w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.

3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Zespół.

4. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub, w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych.

§ 15

1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

2. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I - III Szkoły Podstawowej Zespołu ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust. 1.

3. Pomiędzy kolejnymi lekcjami występują przerwy 10 - minutowe, po lekcji pierwszej 15 minutowa (drugie śniadanie) a po lekcji czwartej i piątej 20 - minutowe (obiad).

4. Czas trwania przerw pomiędzy zajęciami w klasach I - III Szkoły Podstawowej Zespołu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia, zachowując ogólny czas, o których mowa w ust. 3.

§ 16

1. W miarę potrzeb i posiadanych środków finansowych i kadrowych Zespołu organizuje:

1) koła zainteresowań;

2) pozalekcyjne zajęcia - sportowo - rekreacyjne, gimnastykę korekcyjno - kompensacyjną .

2. Liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych finansowanych z budżetu Zespołu. nie może być niższa niż 15 uczniów, dla zajęć z gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 uczniów. Czas trwania jednej jednostki zajęć pozalekcyjnych wynosi 45 minut.

§ 17

Dla realizacji celów statutowych Zespół posiada:

1) pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem;

2) pracownie komputerowe;

3) pomieszczenia świetlicy szkolnej z zapleczem kuchennym;

4) bibliotekę szkolną;

5) szatnie;

6) salę gimnastyczną i siłownię z wyposażeniem.

Świetlica szkolna

§ 18

1. Uczniowie, którzy muszą dłużej przebywać w obiekcie Zespołu ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do Zespołu, korzystają z opieki Świetlicy Szkolnej w Zespole Szkół w Kleszczelach, zwana dalej "świetlicą".

2. Świetlica dla dzieci i młodzieży szkolnej jest pozalekcyjną formą opiekuńczej działalności Zespołu, przeznaczoną dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Kleszczelach.

3. Do świetlicy przyjmuje się z urzędu wszystkich uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum dowożonych i dojeżdżających do szkoły.

4. Inni uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum przyjmowani są na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów. Wnioski o przyjęcie do świetlicy rozpatruje komisja powołana przez Dyrektora Zespołu. W skład komisji wchodzą: Dyrektor Zespołu , nauczyciele- wychowawcy świetlicy, przedstawiciel Rady Rodziców. Od decyzji komisji, w razie nie przyjęcia dziecka do świetlicy, służy odwołanie do organu prowadzącego Zespół, za pośrednictwem Dyrektora Zespołu . Decyzja organu prowadzącego Zespół jest ostateczna.

5. Podstawowym zadaniem świetlicy jest zapewnienie dzieciom i młodzieży szkolnej, stosownie do potrzeb, zorganizowanej opieki i wychowania pozalekcyjnego, rozwoju ich zainteresowań uzdolnień i umiejętności.

6. Korzystanie z usług świetlicy jest bezpłatne.

7. Celem działalności świetlicy jest zapewnienie dzieciom i młodzieży szkolnej zorganizowanej opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz odpowiednich warunków do nauki własnej i rekreacji.

8. W świetlicy są prowadzone następujące formy pracy:

1) organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej;

2) organizowanie gier i zabaw oraz innych form kultury fizycznej, w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny;

3) organizowanie zajęć plastycznych, muzycznych, technicznych, żywego słowa w celu ujawniania i rozwijania zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień;

4) organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego;

5) współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy, a w miarę potrzeby z placówkami upowszechniania kultury, sportu i rekreacji oraz innymi instytucjami i stowarzyszeniami funkcjonującymi w środowisku.

§ 19

1. Świetlica utworzona jest w odrębnym pomieszczeniu obiektu Zespołu.

2. Świetlica prowadzi zajęcia zgodnie z rozkładem zajęć dydaktyczno - wychowawczych Zespołu . Zakres zajęć świetlicy szkolnej w dniu, w których nie odbywają się zajęcia dydaktyczne w szkole (wolne soboty) określa Dyrektor Zespołu , przy przestrzeganiu zasady 5 dni pracy nauczyciela w tygodniu.

3. Zakres zajęć i czas pracy świetlicy w dni wolne od pracy, w czasie przerw świątecznych określa, stosownie do potrzeb środowiskowych, Dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym Zespół.

4. Dni i godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do potrzeb środowiska.

5. Świetlica prowadzi zajęcia w dwóch grupach wychowawczych.

6. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników i liczy 25 uczniów. W przypadkach uzasadnionych przejściowymi trudnościami grupa może liczyć do 30 uczniów.

7. Świetlica realizuję swoje zadania według programu wychowawczego szkoły podstawowej i gimnazjum oraz tygodniowego rozkładu zajęć, planu pracy świetlicy.

8. Prawa i obowiązki ucznia uczęszczającego do świetlicy określa niniejszy statut i Regulamin wewnętrzny świetlicy.

9. Pracownikami pedagogicznymi świetlicy są nauczyciele - wychowawcy.

Dożywianie uczniów

§ 20

1. Zespół zapewnia uczniom szkoły podstawowej i gimnazjum możliwości spożywania obiadów w stołówce szkolnej, a także dla dzieci uczęszczających do przedszkola całodzienne wyżywienie.

2. .Korzystanie z posiłków jest odpłatne według zasad określonych w przepisach dotyczących organizacji żywienia uczniów przez szkoły. Wysokość opłat jest ustalana na podstawie kalkulacji przez Dyrektora Zespołu po zasięgnięciu opinii przez Dyrektora Przedszkola, w odniesieniu do opłat określonych dla wychowanków Przedszkola oraz Rady Rodziców.

3. Ustalone stawki opłat wymagają kontrasygnaty głównego księgowego Zespołu.

Biblioteka szkolna

§ 21

1. W Zespole funkcjonuje biblioteka szkolna, we wspólnym pomieszczeniu z Miejską Biblioteką Publiczną w Kleszczelach.

2. W lokalu wydzielona jest wypożyczalnia i czytelnia.

3. Biblioteka szkolna jest pracownią, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych Zespołu, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców, prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów.

4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie i nauczyciele szkoły podstawowej i gimnazjum, również inni pracownicy Zespołu i rodzice.

5. Zasady korzystania z biblioteki określa Regulamin.

6. Ze zgromadzonych w bibliotece książek i czasopism korzystać można:

wypożyczając je do domu (lektury szkolne, literatura piękna, książki popularnonaukowe),

czytając lub przeglądając na miejscu (księgozbiór podręczny, czasopisma),

7. Biblioteka czynna jest zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć Zespołu .

8. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:

1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów;

2) korzystanie ze zbiorów w czytelni.

9. Lokal biblioteki powinien być urządzony funkcjonalnie, estetycznie, zgodnie z przepisami bhp, z odpowiednim zabezpieczeniem zbiorów.

10. Wydatki na cele biblioteki pokrywane są z budżetu Zespołu .

11. Zbiory biblioteki szkolnej obejmują dwie grupy materiałów:

1) dokumenty piśmiennicze;

2) dokumenty nie piśmiennicze.

12. Zbiory rozmieszczone są według następujących zasad:

1) księgozbiór podstawowy w wypożyczalni;

2) księgozbiór podręczny w czytelni;

3) wydzielenie lektur dla poszczególnych klas.

13. Księgozbiór ustawia się w układzie działowo - alfabetycznym.

14. Wszystkie materiały biblioteczne opatrzone są sygnaturą.

Dowożenie uczniów

§ 22

1. Dla uczniów Zespołu jest organizowane dowożenie:

1) dla klas I - III Szkoły Podstawowej, gdy odległość od miejsca zamieszkania do siedziby Zespołu przekracza odległość 3 km;

2) dla klas IV - VI Szkoły Podstawowej i klas I - III Gimnazjum, gdy odległość od miejsca zamieszkania do siedziby Zespołu przekracza odległość 4 km.

2. Dowożenie organizuje organ prowadzący Zespół, który również zapewnia opiekę nad dziećmi i młodzieżą w czasie dowożenia.

Arkusz organizacyjny

§ 23

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Zespołu opracowany przez Dyrektora Zespołu z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji Zespołu zatwierdza organ prowadzący Zespół do dnia 30 maja danego roku, po uprzednim zaopiniowaniu przez Podlaskiego Kuratora Oświaty.

2. W arkuszu organizacji Zespołu zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Zespołu , w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Zespół..

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Zespołu Dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Praktyki pedagogiczne

§ 24

Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

Rozdział 5

Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów.

§ 25

1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

1) pierwszy semestr trwa od początek roku szkolnego do rozpoczęcia ferii zimowych;

2) drugi semestr trwa od pierwszego dnia nauki po feriach zimowych do zakończenia nauki w danym roku szkolnym.

2. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w roku po zakończeniu pierwszego semestru, przed feriami zimowymi.

3. Przed końcoworocznym i śródrocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele są obowiązani w terminie jednego tygodnia przed posiedzeniem, w formie ustnej, poinformować uczniów i za ich pośrednictwem i ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych.

4. Przed końcoworocznym i śródrocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele są obowiązani w terminie jednego miesiąca przed posiedzeniem, w formie pisemnej, poinformować o zagrożeniu wystawienia oceny niedostatecznej z poszczególnych przedmiotów.

Klasyfikacja śródroczna

§ 26

1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych.

2. Oceny klasyfikacyjne bieżące i śródroczne (semestralne), począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali:

1) stopień celujący - 6;

2) stopień bardzo dobry - 5;

3) stopień dobry - 4;

4) stopień dostateczny - 3;

5) stopień dopuszczający - 2;

6) stopień niedostateczny - 1.

3. W klasach I - III Szkoły Podstawowej oceny bieżące i klasyfikacyjne śródroczne (semestralne), są ocenami opisowymi. Dopuszcza się możliwość stosowania bieżących ocen w formie ustalonej w przedmiotowym systemie oceniania nauczania zintegrowanego.

4. Oceny bieżące i klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

5. Wymagania programowe na poszczególne oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne określają przedmiotowe systemy oceniania. z poszczególnych przedmiotów.

6. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi

§ 27

1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.

2. Kontrolne prace pisemne są zapowiadane w terminie tygodniowym.

3. W danym dniu uczeń może pisać tylko jeden sprawdzian wiadomości.

4. Sprawdzone prace pisemne są do wglądu zarówno dla uczniów jak i na prośbę rodziców.

5. Sprawdziany pisemne są przechowywane do końca roku szkolnego.

6. Na prośbę ucznia lub rodziców nauczyciel powinien podać uzasadnienie oceny.

7. Wychowawcy i nauczyciele informują rodziców o aktualnych postępach ucznia (przynajmniej jeden raz w trakcie trwania semestru i jeden raz na zakończenie semestru.

8. Nauczyciele przedmiotów na początku roku szkolnego informują uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć w nauce uczniów, określone w przedmiotowych systemach oceniania.

9. Wychowawcy i nauczyciele informują rodziców o aktualnych postępach ucznia (przynajmniej jeden raz w trakcie trwania semestru i jeden raz na zakończenie semestru.

§28

1. Ocena opisowa powinna zawierać w szczególności:

1) ocenę wysiłku i osiągnięć ucznia;

2) zakres braków i niedociągnięć;

3) wskazówki do dalszej pracy ucznia.

Ocena z zachowania

§ 29

1. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy.

2. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów, a na pierwszym zebraniu rodziców o kryteriach i zasadach oceniania zachowania.

3. Ocenę z zachowania, począwszy od klasy IV Szkoły Podstawowej, śródroczną i końcową ustala się według następującej skali:

1) wzorowe;

2) dobre;

3) poprawne;

4) nieodpowiednie.

4. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych ani na promocję do klasy wyższej bądź ukończenie szkoły.

5. Ocena powinna uwzględniać w szczególności:

1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym;

2) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

6. Wychowawca klasy oceniając zachowanie powinien się kierować następującymi kryteriami:

1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który jest wzorem do naśladowania, wyróżnia się pozytywnie pod każdym względem, reprezentuje szkołę we współzawodnictwie międzyszkolnym i osiągnął średnią ocen ponad 4,75;

2) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który w pełni respektuje regulamin uczniowski, wyróżnia się w określonej dziedzinie, przestrzega norm etycznych;

3) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który nie ma poważniejszych " wpadek", przestrzega postanowienia Statutu Zespołu, systematycznie uczy się i wykonuje inne stawiane zadania;

4) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń nagminnie łamiący normy etyczne i postanowień Statutu Zespołu , opuszcza zajęcia szkolne i nie realizuje stawianych zadań wynikających w toku pracy Zespołu .

7. W przypadku wystawienia oceny nieodpowiedniej w protokole posiedzenia Rady Pedagogicznej musi znaleźć się odnośne uzasadnienie.

8. Uczeń może wnieść odwołanie na piśmie do Dyrektora Zespołu od wystawionej oceny z zachowania, w terminie 3 dni od chwili poinformowania przez wychowawcę o wystawionej ocenie. W tym przypadku ocenę z zachowania ustala Rada Pedagogiczna na posiedzeniu klasyfikacyjnych. Ocena z zachowania ustalona przez Radę Pedagogiczną Zespołu jest ostateczna. Prawo do wniesienia odwołania mają również rodzice - prawni opiekunowie ucznia.

Egzamin klasyfikacyjny

§ 30

1. Egzamin klasyfikacyjny maksymalnie z dwóch przedmiotów w okresie jednego semestru, może zdawać również uczeń, który nie zgadza się z proponowaną oceną klasyfikacyjną śródroczną lub roczną i złożył wniosek na piśmie do dyrektora Zespołu w terminie 3 dni od chwili poinformowania przez nauczyciela o wystawionej ocenie. Wniosek taki mogą również złożyć rodzice -prawni opiekunowie ucznia.

2. Termin egzaminu klasyfikacyjnego po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami -prawnymi opiekunami, ustala dyrektor Zespołu .

3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza Komisja powołana przez Dyrektora Zespołu . W skład Komisji wchodzą:

1) Dyrektor Zespołu albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący Komisji,

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;

3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

4. Egzamin klasyfikacyjny odbywa się zarówno w formie pisemnej jak i ustnej.

5. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.

6. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być w uzasadnionych przypadkach zwolniony na własną prośbę z pracy w Komisji.

7. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, który powinien zawierać: skład Komisji, terminu egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez Komisję. Do protokołu załącza się prace pisemne ucznia oraz zwięzłą informację o jego odpowiedziach ustnych.

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Zespołu , nie później niż jeden niż dwa tygodnie od zakończenia zajęć w semestrze lub roku szkolnym.

9. Ocena z egzaminu klasyfikacyjnego ustalona przez Komisję jest ostateczna.

§ 31

1. Ogólne zasady oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w Zespołu, regulują odrębne przepisy.

2. W sprawach nie ujętych w niniejszym Statucie określa Ustawa z dnia z dnia 7 września 1991r. O systemie oświaty i akty wykonawcze do tej ustawy.1

Rozdział 6

Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu

§ 32

1. W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

Nauczyciele

§ 33

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:

1) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;

2) rzetelne i systematyczne przygotowanie się do zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki;

3) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;

4) troska o pomoce naukowe i sprzęt szkolny;

5) poznanie osobowości, warunków życia i stanu zdrowia uczniów, stymulowanie ich rozwoju psychofizycznego, poznanie i rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i pozytywnych cech charakteru;

6) zachowanie bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów, sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;

7) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozeznanie potrzeb uczniów;

8) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

Zespoły nauczycieli

§ 34

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez Dyrektora Zespołu na wniosek zespołu.

Wychowawca klasy

§ 35

1. Dyrektor Zespołu , powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą"

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca powinien prowadzić swój oddział przez cały etap nauczania.

3. Na wniosek większości rodziców lub prawych opiekunów dzieci danej klasy, gdy istnieją takie możliwości, Dyrektor Zespołu powierza obowiązki wychowawcy wskazanemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale.

4. Do zadań wychowawcy klasy należy w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;

2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;

3) podejmowanie działań na rzecz zapobiegania, a w przypadku wystąpienia - rozwiązywania konfliktów w zespole klasowym oraz między uczniami i innymi członkami społeczności szkolnej.

5. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4 wychowawca:

1) otacza opieką indywidualną każdego wychowanka;

2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające indywidualności i integrujące zespół;

3) współdziała ze wszystkimi nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając i koordynując ich działanie wychowawcze szczególnie wobec tych uczniów, którym potrzebna jest pomoc indywidualna z uwagi na trudności w nauce bądź zachowaniu, ale również poczynanie w stosunku do uczniów szczególnie uzdolnionych;

4) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godziny do dyspozycji wychowawcy, poczynając od klasy czwartej Szkoły Podstawowej.

6. Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

1) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci;

2) współdziałania z rodzicami tzn. okazywanie pomocy w ich działaniach wychowawczych i otrzymanie pomocy i współdziałania od rodziców;

3) zapoznania i włączania rodziców w sprawy klasy i szkoły;

4) zapoznanie rodziców z wymogami wobec uczniów oraz zasadami oceniania i promowania.

7. Współpracuje z pielęgniarką szkolną i poradnią psychologiczno pedagogiczną w rozpoznaniu potrzeb i trudności, stanu zdrowotnego oraz ustaleniu sposobu pomocy. Organizację i formy udzielenia tej pomocy określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy pedagogicznej i psychologicznej.

8. Wychowawca klasy w porozumieniu z rodzicami ściśle współpracuje z lekarzem i pielęgniarką szkolną, otaczając szczególną opieką uczniów z zaburzeniami rozwojowymi i ściśle stosuje się do zaleceń lekarza w postępowaniu z tym uczniem.

9. Nauczyciel - wychowawca zwraca szczególną uwagę na uczniów mających trudne warunki rodzinne (m.in. dzieci osieroconych, pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej, jak również rodziny zagrożone patologią). Jest zobowiązany znać na bieżąco sytuację rodzinną wychowanków, szczególnie w zakresie potrzeb materialnych. W razie konieczności szkoła występuje z wnioskiem do ośrodka pomocy społecznej o zapomogi i inne formy pomocy materialnej uczniom będącym w trudnej sytuacji bytowej.

10. Działania wychowawcy myszą być dostosowane do wieku, potrzeb i poziomu wychowanków.

Inni pracownicy Zespołu

§ 36

1. Zadaniem pracowników ekonomiczno - administracyjnych jest, między innymi :

1) prowadzenie obsługi finansowo - księgowej Zespołu Szkół w Kleszczelach - głównego księgowego,;

2) prowadzenie kancelarii i kasy Zespołu , sekretariatu uczniowskiego - przez referenta;

3) zaopatrywanie kuchni szkolnej i dbałość nad poprawnością funkcjonowania kuchni - przez intendenta.

2. Zadaniem pracowników obsługi jest, między innymi:

1) przygotowywanie i wydawanie posiłków przez kucharki;

2) utrzymanie czystości i porządku w obejściu Zespołu , dokonywanie drobnych napraw, przez woźnego;

3) utrzymywanie czystości i higieny w pomieszczeniach Zespołu przez sprzątaczki.

Rozdział 7

Uczniowie Zespołu

§ 37

1. Do klasy I Szkoły Podstawowej przyjmowane są dzieci:

1) z urzędu, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat, zamieszkują w obwodzie Zespołu i nie odroczono im obowiązku szkolnego, a także dzieci, w stosunku, do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły;

2) na prośbę rodziców /prawnych opiekunów/ dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

2. Do I klasy Gimnazjum przyjmowani są :

1) z urzędu - absolwenci Szkoły Podstawowej zamieszkujący w obwodzie Zespołu;

2) na prośbę rodziców /prawnych opiekunów/ dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

3. Dziecko jest zapisywane do Szkoły Podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.

Prawa ucznia

§ 38

Uczeń ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej;

2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę poszanowania godności osobistej;

3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym;

4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych, religijnych - jeśli nie narusza tym dobro innych osób;

5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;

7) znać na bieżąco oceny z poszczególnych przedmiotów i może uzyskać dodatkową pomoc w nauce w terminie uzgodnionym z nauczycielem, ma też prawo do pomocy ze strony kolegów;

8) zgłaszać władzom szkoły, nauczycielom, uczniowskim przedstawicielom i radzie rodziców uwagi, wnioski i postulaty dotyczące wszystkich spraw uczniowskich;

9) należeć do organizacji uczniowskich;

10) oczekiwać pomocy w różnych trudnych sytuacjach życiowych od organizacji uczniowskich, samorządu szkolnego, nauczycieli, wychowawcy klasy, rady rodziców i dyrektora Zespołu;

11) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego;

12) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych;

13) uczestniczenia w życiu szkoły przez działalność samorządową w Zespole oraz angażowanie się w pracach organizacji działających w szkole;

14) w przypadku naruszenia praw ucznia, uczniowie i ich rodzice- prawni opiekunowie, mają prawo złożyć skargę na ten stan u dyrektora Zespołu.. Skargę rozpatruje dyrektor Zespołu, w uzasadnionych przypadkach podejmuje działanie w celu zmiany zaistniałej sytuacji. Informuje ucznia o podjętych decyzjach w tej sprawie.

Obowiązki ucznia

§ 39

Uczeń ma obowiązek:

1) zachowywać się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka;

2) znać i szanować tradycje szkoły, dbać o jej autorytet i godnie reprezentować w środowisku;

3) systematycznie uczęszczać na zajęcia szkolne i brać w nich aktywny udział;

4) nie spóźniać się na lekcje;

5) w ciągu 3 dni usprawiedliwiać nieobecność w szkole;

6) uczestniczyć w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych;

7) angażować się do wykonywania zadań wynikających z działalności organizacji młodzieżowych, Samorządu Uczniowskiego i potrzeb środowiska;

8) pomagać w nauce kolegom mającym trudności z opanowaniem materiału programowego;

9) okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom Zespołu na terenie szkoły i poza szkołą;

10) kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią, troszczyć się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd;

11) stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom brutalności i wulgarności a także zarozumialstwa, plotkarstwa;

12) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów;

13) nie palić papierosów;

14) nie pić alkoholu;

15) nie używać środków odurzających;

16) nie hałasować i zachowywać ciszę podczas trwania lekcji;

17) dbać o higienę osobistą, schludny i skromny ubiór oraz fryzurę;

18) wszelkiego rodzaju sprawy sporne zgłaszać do przewodniczącego lub opiekuna Samorządu Uczniowskiego, bądź też do Dyrektora Zespołu;

19) przestrzegać ustaleń władz Zespołu i wszelkich przepisów wydanych przez inne władze państwowe;

20) dążenia do osiągnięcia jak najlepszych wyników w nauce;

21) przestrzegać wszystkich postanowień zawartych w niniejszym statucie;

Nagrody

§ 40

Za wyróżniające wyniki w nauce i zachowaniu uczeń jest nagradzany:

1) pochwałą wychowawcy wobec klasy;

2) pochwałą Dyrektora Zespołu na apelu szkolnym;

3) listem pochwalnym do rodziców;

4) dyplomem ucznia;

5) świadectwem z wyróżnieniem;

6) nagrodami rzeczowymi na zakończenie roku szkolnego za:

a) wyniki w nauce kl. I-III,

b) wyniki w nauce w pozostałych klasach - średnia ocena ponad 4,75 i co najmniej dobre zachowanie,

c) zajęcie I miejsca w konkursie przedmiotowym, artystycznych, zawodach sportowych, na szczeblu szkoły,

d) aktywną pracą w organizacjach uczniowskich z funduszy tych organizacji.

Kary

§ 41

1. Za niewłaściwy stosunek do obowiązków szkolnych uczeń może być ukarany:

1) upomnieniem wychowawcy;

2) upomnieniem Dyrektora Zespołu;

3) powiadomieniem rodziców o nagannym zachowaniu ucznia;

4) przeniesieniem do równoległej klasy w swojej szkole;

5) przeniesienie do innej szkoły, przeniesienia może dokonać Kurator Oświaty na wniosek Dyrektora Zespołu .

2. Wymierzenie kary powinno być poprzedzone wysłuchaniem ucznia.

3. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary nałożonej na ucznia do Dyrektora Zespołu , w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary.

4. Dyrektor Zespołu może zawiesić wykonanie kary nałożonej na ucznia, jeżeli uzyska poręczenia Samorządu Uczniowskiego albo nauczyciela wychowawcy.

5. Uczeń ma prawo wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez Dyrektora Zespołu , do Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku za pośrednictwem Dyrektora, w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary.

6. Prawo do odwołania, wymienione w ust. 3 i 5, przysługuje rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia.

7. W przypadku, gdy wszystkie środki zaradcze nie przynoszą pozytywnych skutków wychowawczych i po wyczerpaniu wszystkich możliwości określonych statutem w stosunku do ucznia, Dyrektor Zespołu może wystąpić z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie tego ucznia do innej szkoły.

Rozdział 8

Zasady bezpieczeństwa

§ 42

1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pracy w czasie zajęć obowiązkowych, jak też podczas zajęć pozalekcyjnych również poza terenem szkoły.

2. Zadania nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w czasie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych są następujące:

1) każdy nauczyciel systematycznie kontroluje miejsce gdzie prowadzi zajęcia; dostrzeżone zagrożenia usuwa samodzielnie albo niezwłocznie zgłasza Dyrektorowi Zespołu;

2) kontrola obecności uczniów na lekcjach oraz reagowanie na nagłe "zniknięcie" ucznia ze szkoły;

3) w pracowniach przedmiotowych o zwiększonym ryzyku wypadku nauczyciel musi zadbać o: zabezpieczenie maszyn i urządzeń; uniemożliwienie dostępu do substancji trujących; kontrolowanie czy sprzęt przeciwpożarowy jest na właściwym miejscu; opracowanie regulaminu pracowni; a w nim, zasad bezpieczeństwa oraz każdorazowo, na początku roku szkolnego zapoznanie z nim uczniów;

4) w sali gimnastycznej i na boiskach szkolnych nauczyciel: sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć; musi zadbać o dobrą organizację i zdyscyplinowanie uczniów; musi dostosować wymagania i formy zajęć do możliwości fizycznych uczniów; musi asekurować ucznia podczas wykonywania ćwiczeń; nie może wydawać dzieciom (bez opieki nauczyciela) kuli, oszczepu, dysku, ciężarów oraz sprzętu do skoku w zwyż.

3. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w trakcie wycieczek są następujące:

1) jeden opiekun na 30 uczniów, jeśli grupa nie wyjeżdża poza miejscowość;

2) jeden opiekun na 10 uczniów, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej;

3) grupa rowerowa wraz z opiekunem nie może przekraczać 15 osób;

4) wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają (z wyjątkiem wycieczek w granicach miejscowości) zgody rodziców uczniów;

5) podczas wycieczek do lasu opiekunowie muszą zwracać uwagę na bezpieczeństwo przeciwpożarowe i możliwość zagubienia się uczestników;

6) kąpiel tylko w grupach do 15 osób i wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem;

7) kierownik wycieczki (biwaku) wydaje polecenia uczestnikom, w razie wypadku podejmuje decyzje, tak jak Dyrektor Zespołu i odpowiada za nie.

4. Zasady organizacyjno - porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole opracowuje corocznie Dyrektor Zespołu i wywiesza na tablicy ogłoszeń.

5. Szczególną troską otaczani są uczniowie rozpoczynający naukę w szkole a w szczególności:

1) nauczyciel wychowawca tej klasy dokonuje szczegółowego rozpoznania poszczególnych uczniów i ich środowisk rodzinnych;

2) wychowawca ściśle współpracuje z rodzicami, szczególnie uczniów odbiegających poziomem od przeciętnego;

3) po zakończonych zajęciach lekcyjnych uczniowie ci uzyskują pomoc ze strony świetlicy szkolnej;

4) wychowawca świetlicy ściśle współpracuje z wychowawcą klasy.

Rozdział 9

Postanowienia końcowe.

§ 43

Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 44

Zespół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§ 45

1. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

3. Księgowość Zespołu Szkół w Kleszczelach prowadzi obsługę finansowo-księgową.

4. Sekretariat Zespołu Szkół w Kleszczelach prowadzi sekretariat uczniowski Zespołu.

§ 46

Zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonywane przez Radę Szkoły, w przypadku gdy Rada Szkoły nie została powołana, przez Radę Pedagogiczną Zespołu.


Uchwała Nr 6/04

Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Kleszczelach

z dnia 11 października 2004r.

w sprawie zmian w statucie Zespołu Szkół w Kleszczelach

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.) i § 46 Statutu Zespołu Szkół w Kleszczelach uchwala się, co następuje:

§ 1.

W Statucie Zespołu Szkół w Kleszczelach wprowadza się następujące zmiany:

§ 25; § 26; § 27; § 28; § 29; § 30; § 39 otrzymują brzmienie:

§25

1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

1) pierwszy semestr trwa od początku roku szkolnego do ferii zimowych,

2) drugi semestr trwa od pierwszego dnia nauki po feriach zimowych do zakończenia nauki w danym roku szkolnym.

2. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w roku po zakończeniu pierwszego semestru, przed feriami zimowymi.

§ 26

1. Przed końcoworocznym i śródrocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele są obowiązani w terminie jednego tygodnia przed posiedzeniem, w formie ustnej, poinformować uczniów i za ich pośrednictwem i ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych i oceny z zachowania.

2. Przed końcoworocznym i śródrocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele są obowiązani w terminie jednego miesiąca przed posiedzeniem, w formie pisemnej, poinformować o zagrożeniu wystawienia oceny niedostatecznej z poszczególnych zajęć edukacyjnych i oceny nagannej z zachowania.

3. Wychowawcy i nauczyciele informują rodziców o aktualnych postępach ucznia, przynajmniej jeden raz w trakcie trwania semestru i jeden raz na zakończenie semestru.

§ 27

1. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali:

1) stopień celujący - 6;

2) stopień bardzo dobry - 5;

3) stopień dobry - 4;

4) stopień dostateczny - 3;

5) stopień dopuszczający - 2;

6) stopień niedostateczny - 1,

2. W klasach I-III szkoły podstawowej oceny klasyfikacyjne bieżące, śródroczne i roczne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi. Dopuszcza się możliwość stosowania bieżących ocen w formie ustalonej w przedmiotowym systemie oceniania nauczania zintegrowanego.

3. Ocena opisowa powinna zawierać w szczególności:

1) ocenę wysiłku i osiągnięć ucznia ,

2) zakres braków i niedociągnięć ,

3) wskazówki do dalszej pracy ucznia.

§28

1. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:

1) wzorowe;

2) bardzo dobre;

3) dobre;

4) poprawne;

5) nieodpowiednie;

6) naganne,

2. Wymagania programowe na poszczególne oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne określają przedmiotowe systemy oceniania. z poszczególnych przedmiotów.

§ 29

1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.

2. Kontrolne prace pisemne są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.

3. W danym dniu uczeń może pisać tylko jeden sprawdzian wiadomości.

4. Sprawdzone prace pisemne są do wglądu zarówno dla uczniów jak i rodziców.

5. Sprawdziany pisemne są przechowywane do końca roku szkolnego.

6. Na prośbę ucznia lub rodziców nauczyciel powinien podać uzasadnienie oceny.

§ 30

1. Wychowawca klasy oceniając zachowanie powinien się kierować następującymi kryteriami:

1) Ocena wzorowa:

- wzorowo wypełnia obowiązki ucznia,

- rozwija samodzielnie swoje zainteresowania i uzdolnienia,

- godnie reprezentuje szkołę w środowisku i poza nim, uczestnicząc w konkursach przedmiotowych, turniejach, zawodach, skutecznie przyczyniając się do promocji szkoły,

- swoją odpowiedzialną postawą pozytywnie wpływa na zachowanie innych,

- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą,

2) Ocena bardzo dobra:

- bierze czynny udział w życiu szkoły, klasy, środowiska uczniowskiego, kołach zainteresowań ,

- jest wyjątkowo uczciwy i sumienny w codziennym postępowaniu,

- dba o kulturę słowa,

- nie ulega nałogom,

- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne,

- respektuje wszystkie zalecenia wychowawcy, dyrektora oraz pracowników szkoły,

- dba o mienie klasy i szkoły,

- spełnia wszystkie kryteria na ocenę dobrą,

3) Ocena dobra:

- bardzo dobrze wypełnia obowiązki szkolne,

- jest uczciwy, sumienny dobrze wywiązuje się z podjętych zadań,

- nie ulega nałogom, dba o kulturę słowa,

- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne,

- cechuje go właściwa postawa względem innych ludzi,

- spełnia wszystkie kryteria na ocenę poprawną,

4) Ocena poprawna:

- popełnia drobne uchybienia, nie rzutujące na jego postawę, po zwróceniu uwagi zmienia swoje postępowanie,

- nie angażuje się w życie klasy i środowiska.

- nie ulega nałogom,

- sporadycznie spóźnia się na lekcje,

- zdarza mu się czasami zniszczyć mienie szkolne lub prywatne,

5) Ocena nieodpowiednia:

- jest wulgarny, arogancki i agresywny w stosunku do swoich kolegów i dorosłych,

- bardzo często zakłóca proces dydaktyczny, uniemożliwiając pracę nauczyciela i uczniów,

- lekceważy obowiązki uczniowskie,

- bywa niekoleżeński, nie chce przyznać się do swoich błędów, swoją winą obarcza innych, wykorzystuje słabszych,

- jego absencja na zajęciach szkolnych wynosi ponad 40% godzin nieusprawiedliwionych,

- ulega nałogom,

6) Ocena naganna:

- demoralizująco wpływa na rówieśników,

- swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu innych,

- wchodzi w konflikt z prawem.

2. W przypadku wystawienia oceny nagannej w protokole posiedzenia rady pedagogicznej musi znaleźć się odnośne uzasadnienie.

§ 39

Uczeń ma obowiązek:

1. Zachowywać się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.

2. Znać i szanować tradycje szkoły, dbać o jej autorytet i godnie reprezentować w środowisku.

3. Systematycznie uczęszczać na zajęcia szkolne i brać w nich aktywny udział.

4. Nie spóźniać się na lekcje.

5. W ciągu 3 dni usprawiedliwiać nieobecność w szkole.

6. Uczestniczyć w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych.

7. Angażować się do wykonywania zadań wynikających z działalności organizacji młodzieżowych, samorządu uczniowskiego i potrzeb środowiska.

8. Pomagać w nauce kolegom mającym trudności z opanowaniem materiału programowego.

9. Okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły na terenie szkoły i poza szkołą.

10. Kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią, troszczyć się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd.

11. Przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, marnotrawstwa i niszczenia majątku szkolnego, dbać o porządek, ład i estetykę pomieszczeń oraz zieleni w szkole i otoczeniu.

12. Dbać o czystość mowy ojczystej, nie używać wulgaryzmów.

13. Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom brutalności i wulgarności a także zarozumialstwa, plotkarstwa.

14. Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów.

15. Nie palić papierosów.

16. Nie pić alkoholu.

17. Nie używać środków odurzających.

18. Nie hałasować i zachowywać ciszę podczas trwania lekcji.

19. Na terenie szkoły używać lekkie sportowe obuwie z jasną podeszwą.

20. Pełnić dyżury uczniowskie zgodnie z grafikiem i regulaminem dyżurów.

21. Dbać o higienę osobistą, schludny ubiór oraz fryzurę.

22. Wszelkiego rodzaju sprawy sporne zgłaszać do przewodniczącego lub opiekuna samorządu uczniowskiego, bądź też do dyrektora szkoły.

23. Przestrzegać ustaleń władz szkolnych i wszelkich przepisów wydanych przez inne władze państwowe.

24. Dążyć do osiągnięcia jak najlepszych wyników w nauce.

25. Przestrzegać wszystkich postanowień zawartych w niniejszym statucie.

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Uchwała Nr 5/05

Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Kleszczelach

z dnia 13 kwietnia 2005r.

w sprawie zmian w statucie Zespołu Szkół w Kleszczelach

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.) i § 46 Statutu Zespołu Szkół w Kleszczelach uchwala się, co następuje:

§ 1.

W Statucie Zespołu Szkół w Kleszczelach wprowadza się następujące zmiany:

W § 27   dodaje się ust. 4, ust 5, ust 6,  o następującym brzmieniu:

4. Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny w następujących przypadku, gdy rodzice lub prawni opiekunowie ucznia niesklasyfikowanego zobowiążą się na piśmie do poprawy frekwencji ucznia w następnym semestrze.

5. W przypadku gdy uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin potrawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych w następujących przypadkach:

a) oceny niedostateczne są wynikiem długotrwałej nieobecności spowodowanej chorobą,

b) oceny niedostateczne są wynikiem wypadków losowych ( np. śmierć bliskiej osoby)

c) oceny niedostateczne są wynikiem trudności w nauce ucznia z dysfunkcjami potwierdzonymi orzeczeniem.

6. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej w następujących przypadkach:

a) choroba ucznia uniemożliwiła przygotować się do egzaminu poprawkowego,

b) istnieją przesłanki iż uczeń jest w stawie uzupełnić braki w klasie programowo wyższej.

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Zespół Szkół w Kleszczelach

Data wytworzenia: 2006-03-19

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2006-03-22

Data modyfikacji: 2017-09-12

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2006-03-22