Protokół Nr XV/05

Protokół Nr XV/05

obrad XV Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytych w dniu 25 lutego 2005 r.

Obrady rozpoczęto o godzinie 1010 w sali Miejskiego Ośrodka Kultury w Kleszczelach. Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej w Kleszczelach - Pan Jerzy Jaroszewicz.

W obradach uczestniczyli radni: Walentyna Duda, Grażyna Bieroza, Henryka Ewa Gąsowska, Saber Hassoun, Mirosław Gryniewicki, Jerzy Jaroszewicz, Michał Kazimieruk, Marek Martynowicz, Waldemar Janusz Niewiński, Jan Piasecki, Włodzimierz Sajewicz, Teofila Strojna, Mikołaj Szymczuk i Włodzimierz Wasiluk. W obradach nie uczestniczył radny Marek Haponiuk - nieobecność usprawiedliwiona.

Protokołowała Walentyna Sidoruk.

Do punktu 1.

Otwarcia obrad XV Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach dokonał Przewodniczący Rady Jerzy Jaroszewicz witając Pana Aleksandra Sielickiego - Burmistrza Kleszczel, radnych Rady Miejskiej w Kleszczelach, sołtysów i pozostałych uczestników dzisiejszych obrad.

Przewodniczący stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady. Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach w załączeniu do protokołu (załączniki Nr 1,2 i 3).

Do punktu 2.

Przewodniczący Rady wniósł o dodanie w pkt 7 "Powzięcie uchwał w sprawach:" litery "l" w brzmieniu: "stanowiska dotyczącego akcji pomocowej prowadzonej na rzecz poszkodowanych wyniku huraganu dnia 9 lipca 2004 r.". Wobec braku uwag poddał pod głosowanie projekt porządku obrad wraz z wprowadzoną poprawką.

W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem porządku obrad głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawia się następująco:

1)Otwarcie obrad.

2)Zatwierdzenie porządku obrad.

3)Przyjęcie protokołu z poprzedniej XV sesji Rady.

4)Interpelacje i zapytania radnych.

5)Informacja Burmistrza Kleszczel o sprawach bieżących.

a) przedłożenie informacji o realizacji uchwał Rady Miejskiej w Kleszczelach za II półrocze 2004 r.

6)Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2004 r.

7)Powzięcie uchwał w sprawach:

a)przeznaczenia do zbycia nieruchomości stanowiących własność Gminy Kleszczele,

b)ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek dodatków do wynagrodzenia oraz szczegółowe warunki ich przyznawania, wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę Kleszczele na rok 2005,

c)zmieniająca uchwałę w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom szkół prowadzonych przez Gminę Kleszczele,

d)ustalenia tygodniowego wymiaru godzin nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół w Kleszczelach,

e)przeznaczenia do zbycia użytkowania wieczystego,

f)przystąpienia do realizacji i współfinansowania Projektu "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim",

g)zatwierdzenia taryf dla zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Kleszczele,

h)zmieniająca uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok,

i)zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kleszczelach,

j)zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, położonej na działkach Nr ew. 2778/2 i 2787/3 w Kleszczelach, pow. hajnowski, woj. podlaskie,

k)wystąpienia z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia "Przyjazny Transport",

l)stanowiska dotyczącego akcji pomocowej prowadzonej na rzecz poszkodowanych wyniku huraganu dnia 9 lipca 2004 r.

8)Uchwalenie budżetu gminy na 2004 rok:

a) przedstawienie projektu budżetu gminy wraz z autopoprawkami oraz uzasadnieniem,

b) opinia Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy Rady Miejskiej w Kleszczelach i Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 r.,

c) dyskusja i głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,

d) powzięcie uchwały w sprawie budżetu gminy na 2005 r.

9)Przyjęcie sprawozdań z pracy komisji stałych Rady Miejskiej w Kleszczelach:

a)Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy,

b)Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych,

c)Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej,

d)Komisji Rewizyjnej.

10)Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

11)Wolne wnioski.

12)Zamknięcie obrad.

Do punktu 3.

Przewodniczący Rady wystąpił z wnioskiem o przyjęcie protokołu Nr XIV/04 Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytej w dniu 16 grudnia 2004 r. bez odczytania. Protokół był wyłożony do wglądu w Urzędzie Miejskim w Kleszczelach oraz obecnie znajduje się na sali obrad.

Jeżeli nikt z Radnych nie wniesie uwag do treści protokołu to zostanie przyjęty przez aklamację.

Do treści protokołu przed obradami sesji oraz w trakcie obrad uwag nie wniesiono.

Wobec powyższego protokół Nr XIV/04 obrad Rady Miejskiej odbytych w dniu 16 grudnia 2004 r. został przyjęty przez aklamację.

Do punktu 4.

Interpelacje i wnioski zgłosili:

Radny Jan Piasecki

- na drodze powiatowej Żuki - Piotrowszczyzna jest tyle śniegu, że nie można przejechać. Zaprasza radnego powiatowego oraz burmistrza, aby przejechali tą drogą. Czy jest możliwość powstania przynajmniej jednej dobrej drogi dojazdowej do tych miejscowości?

Radna Walentyna Duda

- w imieniu mieszkańców wsi Żuki zwraca się z wnioskiem o wystąpienie do PKS w Siemiatyczach aby któryś z autobusów kursował przez wsie Gruzkę, Piortowszczyznę i Żuki. PKS w Bielsku Podlaskim odmówił wydłużenia do Żuk kursu autobusu zajeżdżającego na ul. Akacjową w Kleszczelach. Wsie zamieszkują przede wszystkim osoby starsze, większość nie posiada samochodu. Nie mają czym dojechać do lekarza. Zwracają się z prośbą do burmistrza, aby poprzeć ich wniosek.

Do punktu 5.

Burmistrz Kleszczel Aleksander Sielicki przedstawił informację o bieżących sprawach:

- w okresie między sesjami Burmistrz wydał 10 zarządzeń. Przedstawił kolejno, jakich spraw zarządzenia dotyczyły,

- realizowano wszystkie bieżące sprawy będące w kompetencji Urzędu Miejskiego, wszystkich jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych. Przede wszystkim skupiono się na poszukiwaniu ścieżek dojścia do programów unijnych, aby zakres inwestycji zawartych w projekcie budżetu na 2005 r. można było wykonać.

- ponadto prowadzono akcję zimową. Do tego czasu zima była łaskawa, nie wymagała zaangażowania środków z zewnątrz. Wszelkie prace wykonywano przy wykorzystaniu własnych środków transportu.

Burmistrz przypomniał o ustawowym obowiązku spoczywającym na każdym właścicielu posesji dotyczącym odśnieżania chodników. Od lutego br. zostały zakończone prace publiczne. Do dyspozycji są tylko osoby kierowane do prac społecznie użytecznych na rzecz gminy, ale jest to niewystarczające. Apeluje, aby w br. i w najbliższych latach właściciele posesji odśnieżali chodniki. Nie może być tak, że odpowiedzialnością za nieodśnieżenie chodników obarcza się gminę. Prosił o przekazanie tego apelu wszystkim mieszkańcom.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady uznał, iż informacja Burmistrza Kleszczel została przyjęta.

Do punktu 5a.

Informacja o realizacji uchwał Rady Miejskiej w Kleszczelach w II półroczu 2004 r. została przesłana radnym. Wobec powyższego Przewodniczący Rady zwrócił się o zgłaszanie uwag i zapytań do przedłożonej informacji.

Radny Marek Martynowicz

- dlaczego odstąpiono od modernizacji oświetlenia ulicznego, a w nowym budżecie uwzględniono zaciągniecie kredytu na modernizację drogi Saki - Zaleszany?

Burmistrz wyjaśnił, iż w ubiegłym roku były prowadzone rozmowy z osobami, które zajmowały się modernizacją oświetlenia w województwie podlaskim. Po rozmowach z Bankiem Ochrony Środowiska, który zajmuje się kredytowaniem tego typu przedsięwzięć okazało się, że zakres przedmiotowy tego zadania musi być ujęty w całości w budżecie gminy, tj. kwota 400.000 zł. Nie było możliwości wprowadzenia do ubiegłorocznego budżetu takiej kwoty, w tym także jako zaciągnięcie kredytu. Dlatego odstąpiono od realizacji tego zadania. Po dogłębnej analizie frontu inwestycyjnego na 2005 r. nie wstawiono tego zadania do budżetu, ponieważ także w tym roku nie stać nas, aby taką kwotę zaangażować na modernizację oświetlenia.

Wobec braku sprzeciwu Przewodniczący Rady uznał, iż informacja o realizacji uchwał Rady Miejskiej w Kleszczelach w II półroczu 2004 r. została przyjęta. Informacja stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

Do punktu 6.

Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - Ludmiła Smyk przedstawiła główne zadania, które były realizowane w 2004 r. Nadmieniła, iż opieką terapeutyczno - wypoczynkową objęte są dzieci z rodzin patologicznych z terenu całej gminy. Dzieci kierowane na kolonie stara się dobierać tak, aby każdego roku jeździły inne. Rodzin patologicznych w gminie jest bardzo dużo.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady uznał, iż informacja z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2004 r. została przyjęta. Informacja stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

Do punktu 7a.

Pan Michał Fiedoruk - inspektor w Referacie Rolnictwa, Mienia, Ochrony Środowiska i Drogownictwa poinformował, iż w ostatnim czasie wpłynęło podanie o sprzedaż jeszcze jednej nieruchomości gminnej oznaczonej Nr geod. 419 o powierzchni 0,1844 położonej w obrębie geodezyjnym Suchowole. Do projektu uchwały ujęto dodatkowo tę nieruchomość.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do zbycia nieruchomości stanowiących własność gminy Kleszczele. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/156/05 w sprawie przeznaczenia do zbycia nieruchomości stanowiących własność gminy Kleszczele zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Do punktu 7 b.

Pani Alina Snarska - prowadząca sprawy oświaty w gminie poinformowała, iż zmiany ustawowe nakładają obowiązek określania corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu wysokości dodatków do wynagrodzenia. Projekt uchwały był przedłożony do zaopiniowania związkom zawodowym i zostały naniesione w nim wynegocjowane ze związkami korekty. Pani Snarska nadmieniła, iż w Karcie Nauczyciela zostały określone parametry wynagradzania nauczycieli kontraktowych, mianowanych, dyplomowanych. Zgodnie z nimi np. nauczyciel mianowany powinien zarabiać ok. 3.600 zł. U nas nauczyciele takich parametrów nie osiągają. Zgodnie z wymogiem ustawowym projekt regulaminu przygotowano. W najbliższych dniach ukazało się rozporządzenie, które reguluje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw. W związku z tym rozdział 5 w projekcie uchwały zostaje wykreślony.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wskaźników ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek dodatków do wynagrodzenia oraz szczegółowe warunki ich przyznawania, wynagradzania za godziny ponadwymiarowo i godziny doraźnych zastępstw nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę Kleszczele na rok 2005. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/157/05 w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek dodatków do wynagrodzenia oraz szczegółowe warunki ich przyznawania, wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę Kleszczele na rok 2005 zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Do punktu 7c.

Pani Alina Snarska - prowadząca sprawy oświaty w gminie poinformowała, iż w trakcie przygotowania projektu uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród nauczycielom szkół prowadzonych przez Gminę Kleszczele nie przesłano tego projektu do zaopiniowania związkom zawodowym. Pomimo, iż opinia związków zawodowych nie jest wiążąca, do tego zagadnienia powrócono podczas uzgodnień w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli. Przedstawiciele związków zawodowych, opierając się na doświadczeniach innych samorządów, zaproponowali wykreślenie Rady Rodziców jako wnioskodawcy o przyznanie nagród ze specjalnego funduszu nagród, ponieważ zauważyć można stronniczość wobec niektórych nauczycieli. Opierając się na opinii grona, które jest bardzo dobrze zapoznane ze środowiskiem oświatowym i broniącym interesu nauczycieli, opracowano przedłożony radnym projekt uchwały zmieniającej.

Radny Marek Martynowicz zgłosił wniosek, aby nie wprowadzać proponowanej zmiany w uchwale, by Rada Rodziców mogła składać wnioski o przyznanie nagród nauczycielom. Być może takich wniosków wcale nie będzie. Musi być zachowana demokracja.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego Martynowicza o pozostawienie w uchwale zapisu dotyczącego możliwości składania wniosku o przyznanie nagrody przez Radę Rodziców. W głosowaniu brało udział czternastu radnych, z których "za" przyjęciem wniosku głosowało dziesięciu radnych, "przeciw" głosowałjeden radny, "wstrzymało się" od głosu trzech radnych. Przewodniczący stwierdził, że powyższy wniosek został przyjęty. Wobec powyższego odstąpiono od głosowania projektu uchwały.

Do punktu 7d.

Pani Alina Snarska - prowadząca sprawy oświaty w gminie wyjaśniła, iż ze względu na stale zmniejszającą się liczbę uczniów pełny etat w bibliotece szkolnej nie jest konieczny. Dlatego proponuje się połączyć obowiązki bibliotekarza biblioteki szkolnej z pełnieniem funkcji wychowawcy świetlicy szkolnej. Są to etaty mające różny tygodniowy wymiar godzin. Aby ustalić tygodniowy wymiar godzin na stanowisku łączonym, niezbędna jest uchwała rady gminy. Ustalony wymiar godzin obowiązywać będzie od nowego roku szkolnego 2005/2006.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół w Kleszczelach. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/158/05 w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół w Kleszczelach zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Do punktu 7 e.

Pan Michał Fiedoruk - inspektor w Referacie Rolnictwa, Mienia, Ochrony Środowiska i Drogownictwa poinformował, iż proponuje się zbycie użytkowania wieczystego nieruchomości, na której znajduje się stare wyrobisko po żwirowni. Gmina otrzymała tą nieruchomość w wieczyste użytkowanie od Skarbu Państwa i corocznie płaci czynsz dzierżawny. Jest zainteresowanie kupnem części tej nieruchomości zgodnie z zaznaczeniem na mapce dołączonej do projektu uchwały. Cała nieruchomość zajmuje powierzchnię ok. 10 ha. Przed sprzedażą trzeba będzie dokonać podziału tej nieruchomości. Sprzedaż nastąpi w drodze przetargu.

Radny Mirosław Gryniewicki jest przeciwny sprzedaży tej części nieruchomości, ponieważ biegnie tam droga zagumienna, która prowadzi na żwirownię oraz od drugiej strony są wjazdy do gospodarstw. Mieszkańcy wsi po sprzedaży działki nie będą mogli korzystać z tej drogi. Dlaczego sprzedaje się tą część, a nie trochę dalszą?

Pan Michał Fiedoruk wyjaśnił, iż geodeta ma obowiązek podzielić nieruchomość w taki sposób, aby był dojazd do wszystkich nieruchomości.

Burmistrz wyjaśnił, iż podjęte działania wynikają z zainteresowania osób, które chcą rozpocząć działalność gospodarczą na naszym terenie. Linie zakreślone na mapce są propozycją osoby zainteresowanej. Jeżeli rada podejmie uchwałę, a jest to uchwała intencyjna, geodeta na nasze zlecenie dokona podziału. Nie może przy tym pozbawić dojazdu do nieruchomości sąsiednich, w tym nieruchomości gminnej. Burmistrz nie podziela obawy radnego, że nie będzie dojazdu do gospodarstw rolnych i nieruchomości gminnej. Eksploatacja żwiru na powierzchni ok. 2 ha nie będzie uciążliwa dla mieszkańców, a gminie przyniesie korzyści w postaci opłaty eksploatacyjnej na Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz podatków. Radni zdecydują, czy procedurę zbycia nieruchomości wszcząć, czy nie. Przeznaczenie do zbycia wcale nie oznacza, że ten teren kupi ta osoba. Być może pojawią się inni zainteresowani.

Radna Walentyna Duda zgłosiła wniosek o ogłoszenie przerwy w obradach w celu przedyskutowania przedstawionej propozycji.

Przewodniczący Rady o godz. 11.10 ogłosił 10 - minutową przerwę. Obrady wznowiono o godzinie 11.20.

Burmistrz dodał, iż przedmiotowa nieruchomość nie stanowi własności gminy. Gmina jest wieczystym użytkownikiem. Rocznie wnoszona jest opłata do Starostwa Powiatowego w wysokości 3.000 zł. Pomniejszenie działki spowoduje obniżenie opłaty.

Radna Walentyna Duda zwróciła się z zapytaniem, czy będzie możliwość pozostawienia tej drogi zagumiennej?

Burmistrz odpowiedział, iż geodeta ma ustawowy obowiązek zapewnienia dojazdu do każdej nieruchomości.

Wobec braku dalszych uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do zbycia użytkowania wieczystego. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało jedenastu radnych, "przeciw" głosowałodwóch radnych, "wstrzymał się" od głosujeden radny. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/159/05 w sprawie przeznaczenia do zbycia użytkowania wieczystego zostałapowziętawiększością głosów. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Do punktu 7f.

Sekretarz Gminy - Pani Alina Snarska wyjaśniła, iż informatyzacja urzędów ma doprowadzić to tego, aby petent mógł załatwić każdą sprawę nie wychodząc z domu. W tym celu należy doposażyć Urząd w sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz sieć informatyczną stwarzając odpowiednie warunki do świadczenia usług drogą elektroniczną zgodnych z obowiązującymi przepisami. Jest to przedsięwzięcie bardzo kosztowne, dlatego po dokonaniu dogłębnej analizy zdecydowaliśmy się przystąpić do programu oferowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. Do projektu zgłosiło się ponad 80 gmin. Wartość zadania dla naszej gminy wyliczono na ok. 62.000 zł. Przy realizacji projektu gmina dofinansuje ze środków własnych ok. 15.000 zł. Zdaniem sekretarz jest to szansa dla naszej gminy. Dodatkowo w ramach projektu zostaną przeszkoleni pracownicy.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i współfinansowania Projektu "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim". Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/160/05 w sprawie przystąpienia do realizacji i współfinansowania Projektu "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim" zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Do punktu 7g .

Pani Irena Niegierewicz - inspektor w Referacie Rolnictwa, Mienia, Ochrony Środowiska i Drogownictwa przedstawiła propozycje taryf dla zbiorowego odprowadzania ścieków. Taryfa jest obowiązująca na jeden rok, tj. do 31.03.2006 r. Obecnie koszty eksploatacji o ok. 11.000 zł przewyższają wpływy z opłat za odprowadzanie ścieków. Przedłożone stawki zostały wyliczone w oparciu o koszty eksploatacji oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej. Uwzględniono przy tym wzrost wpływów z opłat, który będzie po dalszej rozbudowie sieci kanalizacyjnej.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Kleszczele. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/161/05 w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Kleszczele zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Do punktu 7h.

Skarbnik Gminy - Pani Halina Leonkiewicz wyjaśniła, iż Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku w postępowaniu nadzorczym unieważniła w część uchwały Rady dotyczącą określenia stawek podatku od środków transportowych na 2005 r. Podczas przepisywania uchwały popełniono błąd komputerowy zapisując jedną ze stawek o 1 grosz niższą od minimalnej stawki. W związku z tym przygotowano projekt uchwały zmieniającej, aby wyeliminować pomyłkę.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2005 r. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/162/05 zmieniająca uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2005 r. zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Do punktu 7i.

Pani Ludmiła Smyk - pracownik socjalny MOPS poinformowała, iż z dniem 1 maja 2004 r. obowiązuje nowa uchwała o pomocy społecznej. W celu dostosowania statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do obowiązujących przepisów, przygotowano w tej sprawie projekt uchwały.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kleszczelach. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/163/05 w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kleszczelach zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Do punktu 7j.

Pan Michał Fiedoruk - inspektor w Referacie Rolnictwa, Mienia, Ochrony Środowiska i Drogownictwa poinformował, iż w Wydział Prawny i Nadzoru Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w uchwale w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, położonej na działkach Nr ew. 2778/2 i 2787/3 w Kleszczelach, dopatrzył się pomyłki w określeniu jednostki pojemności zbiorników na nieczystości płynne. W celu wyeliminowania błędnego zapisu przygotowano projekt uchwały.

Pan Fiedoruk poinformował, iż uchwała od 25 lutego br. stała się prawem obowiązującym.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, położonej na działkach Nr ew. 2778/2 i 2787/3 w Kleszczelach, pow. hajnowski, woj. Podlaskie. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/164/05 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, położonej na działkach Nr ew. 2778/2 i 2787/3 w Kleszczelach, pow. hajnowski, woj. podlaskie zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu

Do punktu 7k.

Burmistrz przypomniał, iż w ubiegłym roku wnioskował, aby gmina Kleszczele była członkiem Stowarzyszenia "Przyjazny Transport". Po kilku miesiącach członkostwa dochodzi do wniosku, że udział nasz w Stowarzyszeniu nie ma żadnego sensu. Stowarzyszenie nie cieszy się szacunkiem władzy lokalnej, nie należy do niego Gmina Czeremcha, na terenie której mieści się jego siedziba. Aby nie być statystycznym członkiem Stowarzyszenia, wnosi o przyjęcie przedłożonego projektu.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wystąpienia z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia "Przyjazny Transport". Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/165/05 w sprawie wystąpienia z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia "Przyjazny Transport" zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Do punktu 7l.

Burmistrz Aleksander Sielicki poinformował, iż w związku z nie zakończoną akcją likwidacji szkód po ubiegłorocznym huraganie, prowadzone są rozmowy z Powiatowym Urzędem Pracy w Hajnówce o uruchomienie robót publicznych. Wspólnie opracowywany jest wniosek do Rządu RP. Wniosek będzie miał większe poparcie, jeżeli obejmie także Gminę Dubicze Cerkiewne i poparty zostanie uchwałami Rady. Burmistrz zabiega o 25 pracowników.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie stanowiska dotyczącego akcji pomocowej prowadzonej na rzecz poszkodowanych wyniku huraganu dnia 9 lipca 2004 r. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/167/05 w sprawie stanowiska dotyczącego akcji pomocowej prowadzonej na rzecz poszkodowanych wyniku huraganu dnia 9 lipca 2004 r. zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Do punktu 8a.

Burmistrz Aleksander Sielicki przedstawił projekt budżetu gminy na 2005 r. Uważa, że jest to budżet trochę lepszy, niż w 2004 r. Dochody przekroczą 4.883.000 zł, wydatki 5.100.000 zł. W przyszłym roku planowanych jest kilka dużych inwestycji, których realizacja jest uzależniona od pozyskania środków w ramach programów unijnych. Do najważniejszych inwestycji należy:

- modernizacja drogi Saki - Zaleszany - zadania tego nie było w pierwszej wersji projektu budżetu, ale w ostatnich miesiącach pojawiły się możliwości złożenia wniosku na modernizację drogi. Zadanie to udało się dokumentacyjnie przygotować i dlatego wstawiono do budżetu. Jego wartość to ok. 400.000 zł,

- budowa wodociągu we wsi Biała Straż, części ul. Kolejowej, części ul. Mickiewicza w Kleszczelach wraz z budową kanalizacji - zakres rzeczowy tego zadania został lekko skorygowany. Wcześniej wstawiono ul. Boćkowską w Kleszczelach, ale według ostatniej symulacji okazało się, że był błąd w wartości kosztorysowej. Zamiast kwoty 400.000 zł podano kwotę 234.000 zł. Budżet gminy nie udźwignąłby tak dużych wydatków. Ulica Boćkowska będzie pozostawiona na kolejny okres, gdyż wniosek na zadanie powyżej 300.000 zł może być ujmowany do projektów unijnych odrębnie. Ostatnia wersja obejmuje budowę wodociągu i kanalizacji na ul. Kolejowej. Chodzi tu o część uprzemysłowioną, gdzie pojawiły się nowe podmioty gospodarcze. Sprawa dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków jest dla nich ważna. W ubiegłym roku gospodarstwa dofinansowały przyłącza kanalizacyjne w kwocie po 1.200 zł. Zainteresowane podmioty zadeklarowały wpłaty w kwocie po 6.000 zł ze względu na szerszy zakres robót. Zdaniem burmistrza gmina powinna być przyjazna przedsiębiorcom,

- modernizacja ul. Kopernika w Kleszczelach - wartość kosztorysowa to ok. 200.000 zł. Zadania tego nie można było aplikować do projektu unijnego. Rozważano połączenie tej ulicy z drogą Saki - Zaleszany, ale mogłoby to spowodować odrzucenie całego wniosku. Mieszkańcy od wielu lat oczekują na modernizację ulicy, dlatego zdecydowano się wykonać to zadanie oddzielnie i proponuje się zaciągnięcie długoterminowego kredytu. Kredyt będzie spłacany w latach 2006 - 2008. Dług w kwocie 200.000 zł jest w pełni bezpieczny dla gminy.

Oprócz dużych zadań inwestycyjnych planowane są drobniejsze, jak:

- modernizacja części drogi w Daszach w kierunku Żuk do końca zabudowań byłej szkoły,

- składane są dwa wnioski dotyczące modernizacji dróg rolniczych - drogi żwirowej w Dobrowodzie oraz drogi między Gruzką a Daszami. Dokumentacja techniczna na tą drugą drogę jest przygotowana tak, że są dwa etapy. Wnioski będą złożone na pełny zakres prac, ale w zależności od przyznanej kwoty dotacji, zapadnie decyzja jaki zakres drogi Gruzka - Dasze będzie wykonany - pełny zakres, albo odcinek od wsi Gruzka,

- układanie nowych chodników sposobem gospodarczym w Kleszczelach na ul. Świerczewskiego (jednostronnie), ul. Mickiewicza i w parku miejskim oraz w zależności od liczby pozyskanych pracowników - być może na ul. Kopernika,

- remont budynku Urzędu Miejskiego i Agronomówki. W ub.r. zdobyto środki z budżetu państwa na wykonanie instalacji c.o. Budynek wymaga docieplenia. Planuje się wymianę stolarki okiennej od ulicy, wymianę dachu i być może naprawę elewacji,

- zdjęcie eternitu z budynku byłej szkoły w Kleszczelach, świetlicy w Gruzce po huraganie i jeżeli wystarczy środków na zakup blachy - naprawa dachu w świetlicy w Daszach,

- remont świetlicy w Dobrowodzie i w Policznej,

- naprawa dróg żwirowych na terenie gminy sposobem gospodarczym, m. in.:

ˇ w lesie we wsi Dobrowoda,

ˇ w Suchowolcach do uroczyska woleńskiego,

ˇ we wsi Biała Straż po budowie wodociągu,

ˇ odcinak drogi za Kuraszewem,

ˇ we wsi Piotrowszczyzna,

ˇ we wsi Gruzka

ˇ na łąkach w okolicy wsi Piotrowszczyzna, gdzie była modernizowana droga w ramach rekultywacji,

- wykonanie trybun na boisku sportowym w Kleszczelach,

- naprawa ogrodzenia przy basenie kąpielowym i uszkodzonego ogrodzenia przy osiedlu mieszkaniowym byłego POM,

- budowa wiaty przystankowej w Policznej,

- nowe tablice ogłoszeń do wszystkich wsi.

Ponadto będą przeznaczone środki na wykonanie dokumentacji technicznej na następujące przedsięwzięcia:

- budowę kanalizacji w aglomeracji Kleszczele - Dobrowoda oraz wymianę azbestowych rur wodociągu w Kleszczelach - wartość kosztorysowa zadania przekroczy 5 mln zł,

- odrestaurowanie budynku byłej szkoły w Kleszczelach,

- uzbrojenie terenu pod zabudowę letniskową wokół zbiornika "Ropczyce",

- modernizację ulicy Głównej w Dobrowodzie.

Są to najważniejsze zadania, które zostaną zrealizowane pod warunkiem, że nie wystąpią zakłócenia w realizacji budżetu w 2005 r., tj. osiągnięte będą planowane wpływy z podatków i ze sprzedaży nieruchomości, zakwalifikowane i następnie zakontraktowane zostaną wnioski na zadania inwestycyjne - jeden w ramach ZPORR, drugi w ramach programu Interreg III. Burmistrz zapewnił, iż wszystkie zapisy w projekcie budżetu po stronie wydatków w pełni gwarantują realizację bieżących zadań gminy i jednostek organizacyjnych. Zwrócił się z wnioskiem o przyjęcie przedłożonego projektu budżetu.

Skarbnik Gminy przedstawiła autopoprawki do projektu budżetu na 2005 r. wraz z uzasadnieniem. W ostatecznej wersji budżetu dochody wynoszą 4.902.839 zł, natomiast wydatki 5.131.377 zł.

Do punktu 8b.

Pani Teofila Strojna - Przewodnicząca Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy odczytała opinię Komisji o projekcie budżetu na 2005 r. Uchwała Nr 13/4/05 Komisji z dnia 17 lutego 2005 r. stanowi załącznik Nr 17 do protokołu.

Skarbnik Gminy odczytała pozytywną opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 r. wyrażoną w uchwale Nr II.0131-6-67/04 z dnia 13 grudnia 2004 r.

Do punktu 8c.

W dyskusji głos zabrał radny Saber Hassoun zwracając się z zapytaniem o lokalizację planowanej do modernizacji drogi Saki - Zaleszany.

Burmistrz wyjaśnił, iż chodzi tu o drogę od wsi Saki do wsi Zaleszany, która kończy się przy wjeździe na drogę krajową przy przystanku PKS.

Innych wypowiedzi nie było.

Do punktu 8d.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie budżetu gminy na 2005 r. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XV/166/05 w sprawie budżetu gminy na 2005 r. zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 18 do protokołu

Przewodniczący Rady o godzinie 12.30 ogłosił 15 - minutową przerwę w obradach. Obrady wznowiono o godzinie 12.40. W dalszych obradach nie uczestniczyła radna Grażyna Biercza po uzyskaniu zwolnienia u Przewodniczącego Rady.

Do punktu 9a.

Pani Teofila Strojna - Przewodnicząca Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy odczytała sprawozdanie z pracy Komisji za 2004 r. Do przedłożonego sprawozdania radni uwag nie wnieśli.

Sprawozdanie z pracy Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gminy za 2004 r. stanowi załącznik Nr 19 do protokołu.

Do punktu 9b.

Pani Walentyna Duda - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych odczytała sprawozdanie z pracy Komisji za 2004 r. Do przedłożonego sprawozdania radni uwag nie wnieśli.

Sprawozdanie z pracy Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Spraw Socjalnych za 2004 r. stanowi załącznik Nr 20 do protokołu.

Do punktu 9c.

Pan Marek Martynowicz - Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przetrzennej odczytał sprawozdanie z pracy Komisji za 2004 r. Do przedłożonego sprawozdania radni uwag nie wnieśli.

Sprawozdanie z pracy Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Przetrzennej za 2004 r. stanowi załącznik Nr 21 do protokołu.

Do punktu 9d.

Pani Henryka Ewa Gąsowska - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej odczytała sprawozdanie z pracy Komisji za 2004 r. Do przedłożonego sprawozdania radni uwag nie wnieśli.

Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za 2004 r. stanowi załącznik Nr 22 do protokołu.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie przedłożonych powyżej sprawozdań z pracy komisji za 2004 r. W głosowaniu brało udziałtrzynastu radnych, z których "za" przyjęciem sprawozdań głosowało trzynasturadnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że sprawozdania z pracy wszystkich komisji Rady Miejskiej w Kleszczelach za 2004 r. zostałyprzyjętejednogłośnie.

Do punktu 10.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Kleszczel Aleksander Sielicki:

- stan techniczny drogi Żuki - Piotrowszczyzna burmistrz zna dobrze. Nie wyklucza, że w 2006 r. gmina będzie partycypować w modernizacji dróg powiatowych, co czyniły inne samorządy w powiecie hajnowskim. Dotychczas nie partycypowaliśmy w kosztach, ale zadania były realizowane, jak Policzna, Saki, Toporki, Żuki. Od przyszłego roku tą praktykę trzeba zmienić. Jeżeli będziemy partycypować, więcej zadań zostanie wykonanych. Burmistrz planuje wykonanie całej pętli, tj. modernizację drogi do wsi Piotrowszczyzna, drogi gminnej we wsi Piotrowszczyzna, dalej od drogi wojewódzkiej do Gruzki i w ostatnim etapie połączyć wsie Gruzka i Piotrowszyzna. W br. będzie modernizowany odcinek drogi powiatowej Policzna - Kleszczele. Pozostały odcinek od Kleszczel trzeba będzie modernizować wspólnie ze Starostwem. Ponadto na lata kolejne pozostają do modernizacji trzy odcinki dróg powiatowych: ul. Kleszczelowska w Dobrowodzie, ul. Mickiewicza i Białowieska w Kleszczelach.

- w sprawie uruchomienia linii autobusowej wniosek złożyli mieszkańcy wsi Żuki i Pogreby. Wniosek skierowano do PKS w Bielsku Podlaskim. Dyrektor Przedsiębiorstwa uznał, iż wniosek nie może być zrealizowany, ponieważ wydłużyłoby to dojazd do Bielska Podlaskiego. Jeżeli wpłynie jeszcze jeden wniosek od sołectwa wraz z deklaracją mieszkańców, że będą z tego transportu korzystać, burmistrz wniosek ze swoim poparciem przekaże przewoźnikowi. Może on mieć szansę powodzenia, jeżeli udowodni się, że zmiana będzie rentowna. Burmistrz nie może zmusić przewoźnika do uruchomienia linii.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady uznał odpowiedzi burmistrza na interpelacje i zapytania za zadawalające.

Do punktu 10.

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący Rady Jerzy Jaroszewicz przypomniał radnym o obowiązku złożenia oświadczenia o stanie majątkowym za 2004 r. w terminie do 30 kwietnia br.

Sekretarz Gminy Alina Snarska poinformowała, iż zmiana ustawy o systemie oświaty nakłada na gminy obowiązek udzielania pomocy materialnej uczniom w formie stypendium socjalnego oraz stypendium motywacyjnego dla uzdolnionej młodzieży. Przybliżyła przepisy odnośnie nowych obowiązków gminy wynikających z nowelizacji.

Radny Mirosław Gryniewicki zgłosił wniosek, aby we wsi Dobrowoda światło uliczne było włączone do godz. 2100, ponieważ tak chcą niektórzy mieszkańcy.

Burmistrz odpowiedział, iż można wydłużyć czas świecenia punktów, ale zwiększy to wydatki z budżetu gminy. Przy obecnym systemie wyłączeń nocnych w budżecie zarezerwowano na oświetlenie kwotę ok. 120.000 - 130.000 zł. Burmistrz przeanalizuje wniosek i podejmie decyzje.

Burmistrz poinformował, iż planuje odbycie spotkań wiejskich. Informację o terminach spotkań przekazał do Policji, Biura Powiatowego ARiMR w Hajnówce, Zespołowi Doradztwa Rolniczego oraz Granicznego Punktu Kontrolnego. Kierownik Janowski z Biura Powiatowego ARiMR zapowiedział udział we wszystkich spotkaniach, ZDR jeszcze nie potwierdził udziału. Burmistrz zachęcał wszystkich do uczestnictwa w spotkaniach. W czasie spotkań burmistrz chce dowiedzieć się czego oczekują mieszkańcy od samorządu.

W związku z ustawą o mniejszościach narodowych burmistrz dał pod rozwagę wprowadzenie podwójnego nazewnictwa miejscowości, tj. w języku polskim i języku białoruskim. Podwójne nazwy zostaną wprowadzone tam, gdzie mieszkańcy będą chcieli.

Radny Włodzimierz Sajewicz zgłosił wniosek o dokonanie naprawy odcinka drogi w Policznej o długości ok. 150 m. Wiosną nie można drogą przejechać. Mieszkańcy deklarują pomoc swoimi ciągnikami.

Burmistrz odpowiedział, iż wniosek radnego weźmie pod uwagę.

Do punktu 9.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady o godzinie 1340 zamknął obrady XV Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach.

Podpis protokolanta:
Walentyna Sidoruk

Przewodniczący Rady
/-/ Jerzy Jaroszewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Walentyna Sidoruk

Data wytworzenia: 2005-02-25

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2005-07-27

Data modyfikacji: 2008-09-02

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2005-07-27