Protokół Nr XIII/04

Protokół Nr XIII/04

obrad XIII Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytych w dniu 12 października 2004 r.

Obrady rozpoczęto o godzinie 1005 w sali Miejskiego Ośrodka Kultury w Kleszczelach. Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej w Kleszczelach - Pan Jerzy Jaroszewicz.

W obradach uczestniczyli radni: Grażyna Bieroza, Walentyna Duda, Henryka Ewa Gąsowska, Saber Hassoun, Mirosław Gryniewicki, Jerzy Jaroszewicz, Michał Kazimieruk, Marek Martynowicz, Waldemar Janusz Niewiński, Jan Piasecki, Włodzimierz Sajewicz, Teofila Strojna, Mikołaj Szymczuk i Włodzimierz Wasiluk. W obradach nie uczestniczył radny Marek Haponiuk, który nieobecność usprawiedliwił.

Protokołowała Walentyna Sidoruk.

Do punktu 1.

Otwarcia obrad XIII Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach dokonał Przewodniczący Rady Jerzy Jaroszewicz witając Pana Aleksandra Sielickiego - Burmistrza Kleszczel, Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Hajnówce Pana Mikołaja Janowskiego, radnych Rady Miejskiej w Kleszczelach, sołtysów i pozostałych uczestników dzisiejszych obrad.

Przewodniczący stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady. Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach w załączeniu do protokołu (załączniki Nr 1,2 i 3).

Do punktu 2.

Przewodniczący Rady wniósł o dokonanie w punkcie 7 "Powzięcie uchwał w sprawach:" następującej zmiany:

- w pkt "f" powzięte będą dwie uchwały dotyczące zaciągnięcia kredytu, a mianowicie "w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego preferencyjnego w Banku Ochrony Środowiska S. A. na modernizację oświetlenia ulicznego" oraz "w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego komercyjnego w Banku Ochrony ŚrodowiskaS. A. na modernizację oświetlenia ulicznego".

Przewodniczący Rady wystąpił z zapytaniem do Radnych czy nie wnoszą uwag do zaproponowanego porządku dzisiejszych obrad, uwzględniając zaproponowane zmiany.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt porządku obrad z przedstawionymi poprawkami.

W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem przedstawionego wyżej porządku obrad głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawia się następująco:

1)Otwarcie obrad.

2)Zatwierdzenie porządku obrad.

3)Przyjęcie protokołu z poprzedniej XII sesji Rady.

4)Interpelacje i zapytania radnych.

5)Informacja Burmistrza Kleszczel o sprawach bieżących.

a) informacja o realizacji uchwał rady za II półrocze 2003 r. i I półrocze 2004 r.

6) Stan oświaty na terenie gminy.

7)Powzięcie uchwał w sprawach:

a) zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Kleszczele,

b) Planu Rozwoju Lokalnego,

c) zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznawane w ramach zadań własnych gminy w zakresie dożywiania uczniów w szkole,

d) przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie gminy Kleszczele,

e) w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu "Biblioteki Publiczne - Internet - Informacja - Społeczeństwo w województwie podlaskim w latach 2004 - 2006",

f) zaciągnięcia kredytu z Banku Ochrony Środowiska na modernizację oświetlenia ulicznego:

- zaciągnięcia kredytu długoterminowego preferencyjnego w Banku Ochrony Środowiska S. A. na modernizację oświetlenia ulicznego,

- w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego komercyjnego w Banku Ochrony ŚrodowiskaS. A. na modernizację oświetlenia ulicznego

g) dokonania zmian w budżecie gminy na 2004 r.

7)Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

9)Wolne wnioski.

10)Zamknięcie obrad.

Do punktu 3.

Przewodniczący Rady wystąpił z wnioskiem o przyjęcie protokołu Nr XII/04 Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytej w dniu 30 czerwca 2004 r. bez odczytania. Protokół był wyłożony do wglądu w Urzędzie Miejskim w Kleszczelach oraz obecnie znajduje się na sali obrad.

Jeżeli nikt z Radnych nie wniesie uwag do treści protokołu to zostanie przyjęty przez aklamację.

Do treści protokołu przed obradami sesji oraz w trakcie obrad uwag nie wniesiono.

Wobec powyższego protokół Nr XII/04 obrad Rady Miejskiej odbytych w dniu 30 czerwca 2004 r. został przyjęty przez aklamację.

Do punktu 4.

Interpelacje i wnioski zgłosili:

Radny Saber Hassoun

- zgłasza wniosek o ustawienie kierunkowskazów z nazwami ulic w Kleszczelach,

- wnosi o ułożenie chodnika od ul. 1 Maja w Kleszczelach w kierunku cmentarza,

- w Planie Rozwoju Lokalnego brak jest wniosku o ułożenie kanalizacji sanitarnej wzdłuż ulic 1 Maja, Kościelnej i Białowieskiej,

- udzielono odpowiedzi na wniosek w sprawie przeniesienia przystanku PKS i wykonania zatoczki. Obiecano to w tym roku zrobić, ale dotychczas nie wykonano.

Wnioski złożone przez radnego Sapera Hassoun stanowią załącznik nr 4 do protokołu.

Radny Mirosław Gryniewicki

- kiedy zostaną naprawione przepusty na ulicach obok cerkwi i OSP w Dobrowodzie?

Radny Michał Kazimieruk

- wnioskuje o wywiezienie żwirem drogi polnej biegnącej od początku Suchowolc w kierunku pola "Barbary".

Radna Walentyna Duda

- w imieniu mieszkańców Dasz podziękowała za wyasfaltowanie drogi w kierunku Rogacz, o wykonanie której zabiegała. Przypomniała, że mieszkańcy Dasz czekają na wyasfaltowanie drugiego odcinka drogi.

Radna Grażyna Biercza

- podziękowała radnemu powiatowemu Janowi Sawicz za wyasfaltowanie ulicy w Toporkach biegnącej w ciągu drogi powiatowej.

Do punktu 5.

Burmistrz Kleszczel Aleksander Sielicki przedstawił informację o bieżących sprawach:

- w okresie między sesjami Burmistrz wydał 13 zarządzeń. Przedstawił kolejno, jakich spraw zarządzenia dotyczyły,

- przedstawił krótką informację na temat przebiegu i organizacji akcji pomocy gospodarstwom poszkodowanym w wyniku klęski huraganu w dniu 9 lipca 2004 r. Podczas huraganu ucierpiało 68 gospodarstw, w tym budynek 5 - rodzinny należący do Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. Stacja Kolejowa. Łącznie uszkodzonych zostało 130 budynków: gospodarstw indywidualnych, mienia komunalnego oraz 3 podmiotów gospodarczych. Na początku akcji uruchomiono konto pomocowe. Do chwili obecnej na konto wpłynęło 105.000 zł od osób fizycznych i przedsiębiorstw, 53.000 zł od samorządów gminnych, 23.500 zł od Caritas Polska, 23.000 zł przekazał Sejmik Województwa Podlaskiego. Łącznie przekazano na konto ok. 200.000 zł. Środki te przeznaczono na zakup blachy, materiałów pokryciowych, zakup drewna. Dodatkowo osoby poszkodowane otrzymały pomoc w postaci zasiłków celowych wypłaconych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w wysokości ok. 300.000 zł. Środki te pochodziły od Rządu RP - ok. 270.000 zł, od Wojewody Podlaskiego - 15.200 zł, z budżetu gminy - ok. 15.000 zł. Zasiłki celowe mogły być przyznane w kwocie do 6.000 zł. Kierownik MOPS musiała przestrzegać tej zasady. Środki w kwocie 10.000 zł z budżetu gminy były przekazane w pierwszym okresie prowadzenia akcji po 300 zł na gospodarstwo. Łącznie na pomoc przeznaczono prawie 500.000 zł. W trzech przypadkach zasiłek celowy nie był wypłacony, ale zlecono wykonanie pokryć dachowych. Dotyczyło to rodzin patologicznych, gdzie każde środki finansowe nie byłyby racjonalnie wykorzystane. Ze środków pomocowych zakupiono blachę na pokrycie 60 budynków. Akcja zakupu blachy dobiega końca. Będą jeszcze realizowane 2 zakupy blachy. Zgłoszono jeszcze potrzebę zakupu blachy na 3 budynki, ale zakup będzie zrealizowany, jeżeli dotrą dodatkowe środki. Burmistrz zapewnił, że każda decyzja o przyznaniu blachy ma pełne uzasadnienie. W kilku przypadkach przyznano blachę pomimo, że nie było dużych uszkodzeń, ale budynki znajdowały się w strefie huraganu i były kryte eternitem. Burmistrz uznał, że takie działania były słuszne. Oprócz środków finansowych i zasiłków celowych pomoc była i nadal jest prowadzona w ramach robót publicznych. Początkowo skierowano 27 pracowników, w ostatnich dwóch tygodniach dodatkowo 15 osób. Łącznie 42 osoby wykonuje w dużej mierze różne prace w poszkodowanych gospodarstwach. Przy okazji próbuje się wykonać wiele prac na rzecz gminy. Burmistrz dodał, iż oprócz środków finansowych była prowadzona pomoc rzeczowa. Przedsiębiorstwa "Koplany" i "Lewkowo" przekazały cegłę odpowiednio na wartość 5 tys. zł i 3 tys. zł, Białowieski Park Narodowy drewno o wartości 2,5 tys. zł, Nadleśnictwo Bielsk drewno o wartości 5 tys. zł. Łączna pomoc poszczególnym gospodarstwom wyniosła od 1.000 zł do 20.000 zł. Najwięcej gospodarstw otrzymało pomoc w wysokości 9.000 zł - 14.000 zł. Pomoc, którą udało się uzyskać dla poszkodowanych, nie była mała. Akcja pomocowa przeprowadzona sprawnie. Pozyskanie środków od wojewody i rządu wymagało wykonania ogromu pracy na rzecz poszkodowanych. W pierwszych tygodniach pracowało wojsko, policja. Służby te zostały skierowane przy pomocy wojewody.

Niezależnie od pomocy przyznanej gospodarstwom i osobom poszkodowanym, zabiegaliśmy o dotację na usuwanie szkód w mieniu komunalnym. Gmina otrzymała 50.000 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na porządkowanie terenu po huraganie, promesę od rządu w wysokości 40.000 zł na odbudowę mienia komunalnego. Ponadto burmistrz zwrócił się do Wojewody Podlaskiego o przyznanie innych środków, nie związanych z huraganem, na remont budynku Urzędu. Ponadto złożono wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o przyznanie dotacji na utylizację eternitu w wysokości 150.000 zł. Obecnie eternit jest składowany na wysypisku.

Do pomocy włączyły się także kościoły: cerkiew prawosławna (w formie środków finansowych) oraz kościół katolicki (23.500 zł do dyspozycji Urzędu, blacha na 10 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz środki pieniężne wypłacone "do ręki" poszkodowanym).

Zdaniem Burmistrza cała akcja pomocowa była prowadzona w sposób racjonalny.

Burmistrz podziękował w imieniu poszkodowanych wszystkim, którzy zbierali pieniądze, głównie sołtysom. Wyraził nadzieję, że więcej takiej sytuacji w naszej gminie nie będzie.

Oprócz prowadzenia akcji pomocowej realizowano bieżące sprawy, jak:

- zakończono budowę kanalizacji sanitarnej przy ul. Ciasnej w Kleszczelach. Koszt inwestycji wyniósł 500.000 zł, w tym 375.000 zł stanowi dotacja z Phare, 120.000 zł z budżetu gminy. Wszystkie faktury zostały już opłacone.

- wykonano remont drogi żwirowej we wsi Piotrowszczyzna w ramach funduszu rekultywacji. Koszt zadania to 33.000 zł, z tego 10.000 zł stanowi dotacja z Urzędu Marszałkowskiego. Odbiór drogi nastąpi w dniu jutrzejszym.

- Starostwo Powiatowe w Hajnówce nie otrzymało promesy na modernizację drogi Kleszczele - Policzna. Środki zarezerwowane na to zadanie zostały przeznaczone na remonty dróg powiatowych - ulicy we wsi Toporki oraz drogi Żuki - Piotrowszyzna.

- wykonano jeden odcinek drogi we wsi Dasze w kierunku Rogacz oraz modernizację zakola przy przystanku we wsi Toporki w kierunku Malennik. Oba zadania wykonał ten sam wykonawca. Koszt to 27.000 zł.

- w ciągu dwóch miesięcy zbudowano sposobem gospodarczym 2 mosty - przy uroczysku Dłużewskiego oraz przy drodze od ul. Dobrowodzkiej w kierunku stacji PKP. Mosty zostały wykonane należycie i będą służyć mieszkańcom co najmniej kilkanaście lat.

- trwają prace końcowe przy adaptacji pomieszczeń na lokale socjalne przy ul. Stacja Kolejowa. Powstaną tam 3 lokale. W najbliższych dniach przeniesione będą rodziny z byłej szkoły w Daszach i 2 rodziny z byłego budynku poczty. Burmistrz ma nadzieję, że Poczta Polska będzie prowadzić rozbiórkę tego budynku.

- ze środków przyznanych z budżetu państwa na odbudowę mienia komunalnego planuje się następujące działania:

o wymiana pokrycia dachowego przy kotłowni oraz położona papa termoizolacyjna na wielorodzinnym budynku przy ul. Stacja Kolejowa,

o wymiana ogrodzenia,

o przekrycie przybudówki i budynku gospodarczego przy OSP w Kleszczelach

- ze środków od samorządów zakupiona będzie blacha na warsztat szkolny i garaże w b/POM. Te budynki będą przekryte przed zimą. Do 5 grudnia br. dotacja musi być wykorzystana.

- w najbliższych dniach przystąpi się do remontu dróg żwirowych, m.in. w obrębie wsi Gruzka, Saki, Zaleszany, Policzna, Dobrowoda, Toporki. Ponadto będzie wykonany przepust w Dobrowodzie.

Kończąc wystąpienie Burmistrz zaznaczył, iż okres od VI do X był bardzo intensywny, ale też racjonalnie wykorzystany. Nie tylko zajmowano się akcją pomocową, ale i sprawy bieżące wykonywano efektywnie, bez większych zakłóceń.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady uznał, iż informacja Burmistrza Kleszczel została przyjęta.

Sołtys wsi Pogrzeby Jerzy Wasiluk

- na ulicy Dobrowodzkiej są pewne chlewki pokryte eternitem. Jeżeli starczyło blachy na duże stodoły, słuszne byłoby żeby Burmistrz dołożył do przekrycia tych chlewków.

Burmistrz odpowiedział, iż środki na koncie pomocowym zostały wyczerpane. Nie ma z czego już dokładać.

Do punktu 5a.

Informacja o realizacji uchwał Rady Miejskiej w Kleszczelach za II półrocze 2003 r. i I półrocze 2004 r. stanowi załącznik Nr 5 do protokołu.

Do przesłanej informacji radni nie wnieśli zapytań i uwag.

Do punktu 6.

Pani Alina Snarska, prowadząca sprawy oświaty w gminie, przedstawiła informację o stanie oświaty na terenie gminy Kleszczele. Informacja stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

Pani Snarska dodała, iż od 2003 r. organ prowadzący jest zobowiązany do prowadzenia monitoringu dotyczącego absolwentów naszego Gimnazjum pod kątem spełniania obowiązku szkolnego po ukończeniu szkoły. W bieżącym roku było 40 absolwentów i wszyscy kontynuują naukę.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady uznał, iż przedłożona informacja o stanie oświaty na terenie gminy została przyjęta.

Do punktu 7a.

Sekretarz Gminy Alina Snarska uzasadniła potrzebę powzięcia uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Kleszczele. W przypadku, jeżeli gmina nie posiada takiej uchwały, przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami nie będzie możliwe, bowiem żaden inny akt nie reguluje zasad i trybu przeprowadzania konsultacji.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Kleszczele. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XIII/126/04 w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Kleszczele została powziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Do punktu7b.

Pan Jan Sawicz - Kierownik Referatu Rolnictwa, Mienia, Ochrony Środowiska i Drogownictwa poinformował, iż Program Rozwoju Lokalnego, w skrócie PRL jest dokumentem niezbędnym do wniosków składanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Dokument został sporządzony w oparciu o wytyczne. Radni otrzymali materiał streszczony. PRL będzie realizowany w zależności od możliwości finansowych gminy. Jest to dokument, w który w zależności od potrzeb będą dokonywane zmiany. Przy okazji odniósł się do zapytania radnego w sprawie kanalizacji. W Programie jest ujęta rozbudowa kanalizacji na wymienionych przez radnego Sapera Hassoun ulicach.

Radny Jan Piaseczki zwrócił się z zapytaniem, dlaczego w PRL ujęta jest tylko jedna droga powiatowa, do Policznej.

Pan Sawicz odpowiedział, iż w obecnej chwili ujęta jest tylko jedna droga powiatowa do Policznej, ponieważ w PRL powiatu hajnowskiego z naszego terenu jest tylko ta droga. Inne działania będą dotyczyły tworzenia dokumentacji. W naszym Planie jest to tylko zasygnalizowane. Do 2006 r. nie ma możliwości, aby inne drogi powiatowe były modernizowane. Ponadto jeżeli ujęłoby się w Planie wszystko, niemożliwa byłaby jego realizacja. Pozostałby to tylko "plan życzeń". Zdaniem Pana Sawicza nie powinny być umieszczanie w planie gminnym zadania realizowane przez starostę, czy wojewodę.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Kleszczele na lata 2004-2006. Do projektu uchwały radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XIII/127/04 w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Kleszczele na lata 2004-2006 została powziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Do punktu 7c.

Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Ludmiła Młodzianowska poinformowała, iż od 1 maja br. obowiązuje nowa ustawa o pomocy społecznej, dlatego należy dostosować przepisy do obecnie obowiązujących.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznawane w ramach zadań własnych gminy w zakresie dożywiania uczniów w szkole. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XIII/128/04 w sprawie zasad zwrotu wydatków przeznaczonych na świadczenia przyznawane w ramach zadań własnych gminy w zakresie dożywiania uczniów w szkole została powziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Do punktu 7d.

Kierownik Referatu Rolnictwa, Mienia, Ochrony Środowiska i Drogownictwa Jan Sawicz przypomniał, iż za utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych odpowiada wojewoda. Remontu wymaga grób znajdujący się na cmentarzu prawosławnym w Kośnej. Aby otrzymać dotację na remont grobu, trzeba podjąć w tej sprawie uchwałę. W stosunku do przesłanego radnym projektu § 1 otrzyma nieco inne brzmienie "Przyjmuje się obowiązek remontu grobu.."

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Kleszczele. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XIII/129/04 w przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Kleszczele zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Do punktu 7e.

Skarbnik Gminy Pani Halina Leonkiewicz poinformowala, iż został złożony wniosek do Książnicy Podlaskiej w Białymstoku w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego o dofinansowanie zakupu dwóch komputerów z oprogramowaniem i dostępem do Internetu. Sprzęt ten gmina przekaże w użytkowanie dla Miejskiej Biblioteki Publicznej. Dotacja wyniesie 75 % wartości zakupu. Do wniosku niezbędna jest uchwała Rady.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu " Biblioteki Publiczne- Internet - Informacja - Społeczeństwo w województwie podlaskim w latach 2004-2006". Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało czternastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymało się" od głosuzero radnych. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XIII/130/04 w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu " Biblioteki Publiczne- Internet - Informacja - Społeczeństwo w województwie podlaskim w latach 2004-2006" zostałapowziętajednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Do punktu 7f.

Burmistrz Kleszczel Aleksander Sielicki powiedział, iż sprawa oświetlenia ulicznego na terenie gminy jest wielkim problemem od kilku lat. W ramach oszczędności dokonuje się wyłączeń latem i w nocy. Od kilku lat myśli o zmodernizowaniu oświetlenia, ale dotychczas nie można było tego wykonać, ponieważ za oświetlenie uliczne odpowiadały różne zarządy dróg. Był problem z połączeniem tych dróg tak, aby łącznie wykonać modernizację. Od ubiegłego roku koszty oświetlenia ulicznego we wszystkich ciągach komunikacyjnych ponosi w całości samorząd gminny. Obecnie jest łatwiejsza droga wykonania tego przedsięwzięcia. Dlatego Burmistrz zwrócił się do radnych o powzięcie dwóch uchwał w sprawie zaciągnięcia kredytu komercyjnego i preferencyjnego. Zaznaczył, iż podjęcie uchwał nie zapewnia wykonania tego zadania. Burmistrz wyjaśnił, iż modernizacja oświetlenia polega na wymianie ok. 1200 punktów świetlnych na żarówki energooszczędne z czujnikiem zmierzchowym. W godzinach nocnych żarówki będą świeciły z mniejszym natężeniem. W budżecie na to zadanie nie ma zapisanych wydatków, ponieważ byłoby finansowane z oszczędności za energię elektryczną. Jeżeli wydatki za oświetlenie uliczne wynoszą rocznie ok. 120.000 zł, to po wykonaniu modernizacji będą wynosić ok. 70.000 zł. Te oszczędności (ok. 50.000 zł) wpływałyby dla wykonawcy przez najbliższe 4 lata. Dopiero po tym okresie, od piątego roku, oszczędności na oświetleniu będą widoczne w budżecie. Burmistrz uważa, że jest to ważne przedsięwzięcie. Kredytu na ten cel może udzielić tylko Bank Ochrony Środowiska. Dodał, iż kredyt komercyjny w tym Banku jest także kredytem preferencyjnym, udzielanym na bardzo korzystnych warunkach.

Radny Saber Hassoun zapytał o możliwość spłaty kredytu do końca bieżącej kadencji. Kadencja Rady trwa jeszcze 2 lata, a kredyt będzie spłacany do 2008 r.

Skarbnik Gminy odpowiedziała, iż gmina funkcjonuje niezależnie od trwania kadencji danej rady. Poprzednia Rada także zaciągała długoterminowe kredyty.

Radna Walentyna Duda popiera projekt modernizacji oświetlenia. Lepiej, jeżeli światło świeci przez całą noc, niż przez kilka godzin.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego preferencyjnego w Banku Ochrony Środowiska S. A. na modernizację oświetlenia ulicznego. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymał się" od głosujeden radny. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XIII/131/04 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego preferencyjnego w Banku Ochrony Środowiska S. A. na modernizację oświetlenia ulicznego zostałapowziętawiększością głosów. Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego komercyjnego w Banku Ochrony Środowiska S. A. na modernizację oświetlenia ulicznego. Radni nie wnieśli uwag do projektu.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymał się" od głosujeden radny. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XIII/131/04 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego komercyjnego w Banku Ochrony Środowiska S. A. na modernizację oświetlenia ulicznego zostałapowziętawiększością głosów. Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Do punktu 7h.

Skarbnik Gminy przedstawiła propozycje zmian w budżecie gminy na 2004 r. Po dokonanych zmianach budżet będzie wynosił:

- po stronie dochodów 4.779.115 zł,

- po stronie wydatków 4.975.385 zł.

Niedobór środków w kwocie 339.170 zł stanowi kredyt z Banku Ochrony Środowiska.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2004 rok. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu brało udziałczternastu radnych, z których "za" przyjęciem uchwały głosowało trzynastu radnych, "przeciw" głosowałozero radnych, "wstrzymał się" od głosujeden radny. Przewodniczący stwierdził, że uchwała Nr XIII/133/04 w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2004 rok została powziętawiększością głosów. Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Do punktu 8.

Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych udzielił Burmistrz Kleszczel Aleksander Sielicki:

- radny Saber wnosi o ustawienie znaków z nazwami ulic oraz ułożenie chodnika do cmentarza. Nie są to nowe zadania. Na ich wykonanie trzeba znaleźć środki finansowe. Oznaczenie w Kleszczelach ulic, to koszt ok. 20.000 zł. Burmistrz chciałby to zrealizować, ale brak jest środków. Podobnie z chodnikiem. W poprzednich latach pisaliśmy wnioski do Zarządu Dróg Krajowych, ale przysyłano same odmowne decyzje ze względu na brak środków. W najbliższych latach być może będzie modernizowana droga z Kleszczel do Połowców. Burmistrz zamierza złożyć wnioski, aby dodatkowo wykonać za Kleszczelami ciąg ze zorganizowaniem chodnika.

- w PRL zawarte są zadania dotyczące kanalizacji sanitarnej na ulicach wymienionych przez radnego. Rzecz w tym, czy będziemy umieli skorzystać z danej szansy. Trzeba umieć szukać najlepszych w danym momencie rozwiązań. Każda decyzja jest dużym ryzykiem, które trzeba podjąć.

- Wniosek w sprawie zatoki PKS został przekazany do Zarządu Dróg Krajowych i radnemu przesłana odpowiedź. Nic więcej w tej sprawie nie możemy zrobić.

- Przepusty w Dobrowodzie zostaną wykonane w najbliższym czasie.

- droga w Suchowolcach na uroczysku wólańskim jest jedną z wielu wymagających remontu. Jeżeli będzie jakaś szansa zdobycia pieniędzy z funduszu rekultywacji, droga ta będzie ujęta do wykazu dróg zgłaszanych jesienią do Urzędu Marszałkowskiego.

- Uzupełniając odpowiedź daną na zapytanie sołtysa odnośnie zniszczonego mienia Burmistrz dodał, iż ze strony samorządu została wykonana ogromna praca przy zdobywaniu środków. Poza tym niektórzy poszkodowani otrzymali środki z innych źródeł, jak ubezpieczenia w wysokościach, nawet po 10.000 zł. Trzeba byłoby zaapelować do tych gospodarstw o odnowienie tych chlewków, a nie do Burmistrza o przekrycie.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady uznał odpowiedzi za zadawalające.

Do punktu 9.

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący Rady odczytał pismo, które wpłynęło od Zarządu Wspólnot Mieszkaniowych przy ul. Stacja Kolejowa Nieruchomości 8A, 8B i 8C w Kleszczelach dotyczące udzielenia pomocy finansowej na spłatę faktur za remont budynku mieszkaniowego 5 - rodzinnego i 18 - rodzinnego. Koszt remontu wyniósł 60.000 zł. Pozostało do zapłaty 14.000 zł. Obecnie rozpoczął się sezon opałowy i nie ma możliwości dokonania zapłaty z czynszu, ponieważ trzeba kupować olej. Pismo stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.

Radny Saber Hassoun proponuje zorganizować akcję pomocy.

Pani Nina Zalewska - Przewodnicząca Wspólnoty Mieszkaniowej bloku 8 C dodała, że intencją Zarządu nie było wymuszanie środków, ale skoro chodziło się do różnych instytucji uznano, iż Rady Miejskiej nie można pominąć. Przewodniczące Wspólnot pracują społecznie. Administrator otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 400 zł miesięcznie. Dotychczas we Wspólnocie nie zmarnowano żadnych środków.

Burmistrz odpowiedział, że prawo nie pozwala przeznaczyć środków na budynek 18 - rodzinny. 20.000 zł z zasiłków celowych rodziny mieszkające w bloku 5 - rodzinnym przeznaczyły na jego przekrycie. Radni mogą poszukać środków poza budżetem gminy.

Do punktu 10.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady o godzinie 1305 zamknął obrady XIII Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach.

Podpis protokolanta:
Walentyna Sidoruk

Przewodniczący Rady
Jerzy Jaroszewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Walentyna Sidoruk

Data wytworzenia: 2004-10-12

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2005-07-27

Data modyfikacji: 2008-09-02

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2005-07-27