Protokół Nr III/02

Protokół Nr III/02

obrad III Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytych w dniu 10 grudnia 2002 roku.

Obrady rozpoczęto o godz. 1005 w sali Miejskiego Ośrodka Kultury w Kleszczelach.

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej w Kleszczelach - Pan Jerzy Jaroszewicz.

Protokołowała Walentyna Sidoruk.

W posiedzeniu nie uczestniczyła radna Walentyna Duda nie podając przyczyny nieobecności.

Do punktu 1.

Otwarcia obrad III Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach dokonał Przewodniczący Rady Jerzy Jaroszewicz witając Burmistrza Kleszczel - Pana Aleksandra Sielickiego, Radnego Rady Powiatu Hajnowskiego - Pana Jana Sawicz, radnych Rady Miejskiej w Kleszczelach, sołtysów z gminy Kleszczele, zaproszonych gości i pozostałych uczestników dzisiejszych obrad.

Przewodniczący stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 14 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady. Listy obecności radnych, sołtysów i pozostałych osób uczestniczących w obradach w załączeniu do protokołu (załączniki Nr 1, 2 i 3) .

Do punktu 2.

Przewodniczący zaproponował przyjąć przesłany w zawiadomieniach o Sesji projekt porządku obrad. Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedłożony radnym projekt porządku obrad.

W głosowaniu brało udział 14 radnych, z których wszyscy głosowali za przyjęciem przedłożonego porządku. Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został zatwierdzony jednogłośnie i przedstawia się następująco:

1.Otwarcie obrad.

2.Zatwierdzenie porządku obrad.

3.Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.

4.Interpelacje i zapytania radnych.

5.Informacja Burmistrza o bieżących sprawach gminy.

6.Ustalenie stawek podatków na 2003 rok:

- opinie stałych Komisji Rady Miejskiej w sprawie projektów stawek podatków

a)ustalenie stawki podatku rolnego i leśnego,

b)powzięcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości,

c)powzięcie uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości,

d)powzięcie uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych,

e)powzięcie uchwały w sprawie zwolnień w podatku od środków transportowych,

f)powzięcie uchwały w sprawie określenia stawki podatku od posiadania psów.

7.Ustalenie wysokości diet przysługujących radnym i sołtysom.

8.Przyjęcie planów pracy Komisji stałych Rady Miejskiej:

a)powzięcie uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów,

b)powzięcie uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

c)powzięcie uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych.

9.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

10.Wolne wnioski.

11.Zamkniecie obrad.

Do punktu 3.

Przewodniczący Rady wystąpił z wnioskiem o przyjęcie protokołu z II Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach odbytej w dniu 3 grudnia 2002 r. bez odczytania. Protokół był wyłożony do wglądu w Urzędzie Miejskim oraz obecnie znajduje się na sali obrad.

Do treści protokołu przed obradami Sesji oraz w trakcie Sesji uwag nie wniesiono. Protokół Nr II/02 obrad II Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach przyjęto jednogłośnie bez odczytania.

Do punktu 4.

Interpelacje i wnioski zgłosili:

Radny Saber Hassoun

- apeluje, aby nie żałować pieniędzy na oświatę i kulturę. W poniedziałek w szkole było bardzo zimno.

Radny Jan Piasecki

- czy jest program zagospodarowania terenu wokół zbiornika, aby pozyskać nowe miejsca pracy i jak najwięcej pieniędzy dla gminy ze sprzedaży terenów wokół zbiornika?

Przewodniczący Rady pouczył na temat porządku podczas obrad sesji. Radny powinien przed sesją być zapoznany z przesłanymi materiałami i wypowiadać się po udzieleniu głosu przez Przewodniczącego.

Do punktu 5.

Burmistrz przedstawił informację na temat bieżących spraw. Zadeklarował, iż zawsze będzie radnym mówił o strategicznych decyzjach, które podejmie. Tym razem zwrócił uwagę na dwie najistotniejsze sprawy:

- podjął ostateczną decyzję o rozbiórce budynków byłej szkoły podstawowej w Kleszczelach, będącą konsekwencją uchwały podjętej przez Radę poprzedniej kadencji. Podkreślił w tym miejscu, że jest ciągłość w funkcjonowaniu organów gminy. Czas przygotowań trwał rok, ponieważ budynki podlegały nadzorowi Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. Biegli rzeczoznawcy określili, że budynki z wyjątkiem pierwszego, nie nadają się do remontu. Burmistrz zwrócił się do radnych, aby zastanowili się, jaką formę zagospodarowania pierwszego budynku przyjąć. W ub.r. nasi rzeźbiarze wykazali zainteresowanie utworzeniem galerii, natomiast Burmistrz myśli o utworzeniu regionalnej izby. Zwrócił się do radnych, aby szukali chętnych, którzy mieliby pomysł na zagospodarowanie tego obiektu. W tej kadencji trzeba będzie budynek zagospodarować. Pozostały teren szkolny należy pozostawić jako rezerwę gminy.

- Podjął ostateczną decyzję o wykonaniu zadania budowy kolektora sanitarnego oraz rozbudowy sieci wodociągowej z Kleszczel do Repczyc. Był wniosek Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych, aby to zadanie wstrzymać. Wnosi, aby Komisja spotkała się w przerwie Sesji i po raz drugi przeanalizowała swój wniosek. Zdaniem Burmistrza wstrzymanie zadania jest nieracjonalne. Skoro powstał zbiornik, należy wyposażyć przyległy teren w media, aby właściwie go zagospodarować. Bez wody, kanalizacji i dobrej drogi nie przyciągniemy żadnego kapitału, który zainwestowałby np. w budowę ośrodka szkoleniowego, hotelu. Wszystkie działania, które Burmistrz prowadzi, to efektywność pozyskiwania środków. W zbiornik w Repczycach o wartości 2.200.000 zł my zaangażujemy 220.000 zł. Efektywność wynosi 10 %. Jest to jedyny kierunek rozwoju gminy Kleszczele. Burmistrz zaznaczył, iż zawsze próbuje znaleźć taki moment, aby móc wykorzystać określone środki z zewnątrz. Kolektor robimy w najlepszym okresie jaki może być. Korzystamy z programu PHARE 2000. Wniosków do tego programu w województwie podlaskim było złożonych 120. Wybrano w skali województwa tylko14, w tym z naszej gminy. Fundusz PHARE 2000 daje 70 % dofinansowania. Otrzymamy 700.000 zł dotacji. 30 % kosztów inwestycji, tj. 300.000 zł zostanie poniesionych z budżetu gminy, w tym 120.000 zł będzie stanowić dotacja z WFOŚiGW, a pozostałe 180.000 zł stanowić będzie pożyczka preferencyjna z WFOŚiGW, która w 50 % może być umorzona. Jest szansa zrealizować inwestycję o wartości 1.000.000 zł wykładając środków własnych w wysokości 90.000 zł. Ponadto zostanie załatwiona inna sprawa, której od dwóch lat nie można było zrealizować. Woda w ujęciu na byłych PZZ zawiera nadmiar żelaza. Wprowadzenie odżelaziaczy to koszt ok. 50.000 zł. Budując kolektor jednocześnie zostanie wykonane podłączenie do ujęcia wody w Kleszczelach tej części osiedla, która otrzymuje wodę z ujęcia w PZZ. Komisja wnosi o wykonanie w miejsce tej inwestycji kolektorów sanitarnych w Kleszczelach. Koszt ułożenia kolektora na odcinku 200 m to ok. 200.000 zł. Za 90.000 zł można wykonać tylko 90 mb. kolektora. Znaczne koszty trzeba ponieść na wykonanie dokumentacji technicznej. Efektywność tej inwestycji to 1:1. Zawsze nadrzędny musi być interes gminy. Biorąc pod uwagę możliwości finansowe gminy, aby realizować inwestycje efektywność złotówki musi być duża. Dotychczas nie było żadnej kadencji bez inwestycji. Tę kadencję zaczynamy od dwóch nowych inwestycji. Burmistrz podkreślił, że przy właściwej atmosferze współpracy pomiędzy radą i burmistrzem będzie można zrobić dużo. Oczekuje od Komisji wycofania wniosku, ponieważ taki dokument może w niekorzystnym świetle stawiać naszą gminę przy ubieganiu się o kredyt z WFOŚiGW. Decyzje podjęte przez radę poprzedniej kadencji powinny być uszanowane przez nową radę.

Radny Włodzimierz Wasiluk (członek Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych) wyjaśnił, że członkowie Komisji poszli za głosem wyborców z Sak i Dasz, którzy są przeciw inwestycji.

Przewodniczący Rady odpowiedział, że do pewnych spraw należy podchodzić w sposónb realny. Radni powinni wybierać to, co jest dobre dla gminy, a nie słuchać pojedyńczych osób, które dużo krzyczą a mało robią.

Burmistrz podkreślił, że za przyzwoleniem Rady Miejskiej przez rok trwały przygotowania do tej inwestycji. Trzeba było znaleźć przychylność odpowiednich osób, zabiegać o pozyskanie pieniędzy. Niejednokrotnie dla załatwienia jednej sprawy wyjeżdżało się kilkakrotnie. Prace przetargowe na obecnym etapie jest trudno wstrzymać. Burmistrz dodał, że w okresie kiedy obejmował urząd naczelnika w Kleszczelach o Kleszczelach w województwie mówiło się źle. Teraz mówi się dobrze. Stracić autorytet jest bardzo łatwo, o wiele trudniej odbudować. Zaapelował do radnych o rozwagę.

Do punktu 6.

Skarbnik Gminy Halina Leonkiewicz wyjaśniła radnym zasady ustalania stawek podatku. Radni zostali zapoznani z propozycjami wysokości stawek na posiedzeniach Komisji.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów - Teofila Strojna odczytała opinię Komisji w sprawie stawek podatku na 2003 r. Opinia stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Burmistrz zaapelował o przyjęcie zaproponowanych stawek podatku. Wyjaśnił kwestię finansowania samorządów terytorialnych. Zawrócił uwagę, iż obecny mechanizm finansowania nakłada na gminy karę za obniżenie podatków. Ustalając niższe kwoty niż górne stawki, gmina traci dwukrotnie, ponieważ ma niższy wpływ do budżetu oraz następuje obniżenie subwencji wyrównawczej, czy ogólnej, przy naliczaniu której brane są pod uwagę skutki umorzeń podatku i obniżenia stawek podatku. Pomimo skutków finansowych, zadeklarował wspieranie rozwoju przedsiębiorczości na terenie gminy poprzez ustalenie niższych od maksymalnych stawek podatku od podmiotów gospodarczych. Uwzględniając trudną sytuację finansową podmiotów gospodarczych, proponuje w przyszłym roku stawki podatku pozostawić na poziomie br.

Do punktu 6a.

Przewodniczący otworzył dyskusję na propozycją stawek podatku rolnego i leśnego.

W dyskusji radni głosu nie zabrali.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie podanych przez GUS ceny skupu żyta do naliczania podatku rolnego w wysokości 33,45 zł/q oraz ceny sprzedaży drewna tartacznego do naliczenia podatku leśnego w wysokości 111,21 zł za 1 m3.

W głosowaniu wzięło udział 14 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za przyjęciem zaproponowanych cen do naliczania podatku rolnego i leśnego.

Przewodniczący Rady stwierdził, iż Rada jednogłośnie przyjęła cenę skupu żyta do naliczania podatku rolnego w wysokości 33,45 zł/q oraz cenę sprzedaży drewna tartacznego do naliczenia podatku leśnego w wysokości 111,21 zł za 1 m3.

Do punktu 6b.

Przewodniczący otworzył dyskusję nad propozycją stawek podatku od nieruchomości.

W dyskusji radni głosu nie zabrali.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/12/02 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2003 została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Do punktu 6c.

Przewodniczący otworzył dyskusję w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.

W dyskusji radni głosu nie zabrali.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na rok 2003. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/13/02 w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na rok 2003 została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Do punktu 6d.

Przewodniczący otworzył dyskusję nad propozycją stawek podatku od środków transportowych.

W dyskusji radni głosu nie zabrali.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych na rok 2003. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/14/02 w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych na rok 2003 została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Do punktu 6e.

Przewodniczący otworzył dyskusję w sprawie zwolnień w podatku od środków transportowych.

W dyskusji radni głosu nie zabrali.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od środków transportowych na rok 2003. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/15/02 w sprawie zwolnień w podatku od środków transportowych na rok 2003 została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Do punktu 6f.

Przewodniczący otworzył dyskusję nad propozycją stawek podatku od posiadania psów.

W dyskusji radni głosu nie zabrali.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia stawki podatku od posiadania psów na rok 2003. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 14 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/16/02 w sprawie ustalenia stawki podatku od posiadania psów na rok 2003 została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Przewodniczący Rady o godz. 1210 ogłosił 20 min. przerwę. O godz. 1230 obrady wznowiono. W dalszej części obrad nie uczestniczył radny Saber Hassoun, który poprosił Przewodniczącego Rady o zwolnienie z sesji.

Do punktu 7.

Skarbnik Halina Leonkiewicz wyjaśniła zasady ustalania diet radnym oraz na wniosek radnego Marka Haponiuka przedstawiła wysokości obecnie obowiązujących diet radnych i sołtysów.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w sprawie wysokości diet. W dyskusji głos zabrali:

Radny Marek Martynowicz

- pozostawić wysokość diet radnych na poziomie dotychczasowym,

- podwyższyć dwukrotnie wysokość diet sołtysom.

Radny Marek Haponiuk

- obniżyć dietę Przewodniczącego Rady do kwoty 600 zł,

- ustalić dietę sołtysom w wysokości proponowanej przez radnego Martynowicza,

- przekazać oszczędności wynikające z obniżenia diety Przewodniczącego na oświatę.

Burmistrz sugerował, aby ustalone zostały diety w wysokości zbliżonej do innych gmin. Wyjaśnił radnym, iż nie ma możliwości przekazywania środków na inne cele. Całoroczny koszt skarbnik wyliczy i odpowiednią kwotę wpisze do budżetu. Nie ma tu pojęcia oszczędności. Szkole przekaże się tyle środków, ile trzeba. Poinformował, iż sołtysi wcześniej nie otrzymywali diet. Na początku poprzedniej kadencji taki wniosek wpłynął i ustalono diety jako pewną rekompensatę.

Przewodniczący Jerzy Jaroszewicz

- proponuje ustalenie diety przewodniczącego rady w wysokości 130 % najniższego wynagrodzenia (obecnie 988 zł),

- ustalenie diety radnym w wysokości 15 % najniższego wynagrodzenia (obecnie 114 zł).

Radny Mirosław Gryniewicki

- ustalić radnym dietę w wysokości 112 zł za udział w sesji i posiedzeniach komisji, 144 zł przewodniczącym komisji,

- ustalić dietę przewodniczącego w wysokości 100 % najniższego wynagrodzenia,

- ustalić dietę sołtysom w wysokości 30 % diety radnego.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego Marka Martynowicza o ustalenie diet radnym na poziomie dotychczasowym, podwyższenie dwukrotnie diet sołtysom.

W głosowaniu brało udział 13 radnych, z których za wnioskiem głosował jeden radny, przeciw głosowało jedenastu radnych, jeden radny wstrzymał się od głosu.

Przewodniczący Rady stwierdził, iż wniosek radnego Martynowicza został odrzucony.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego Mirosława Gryniewickiego o ustalenie radnym diety w wysokości 112 zł za udział w sesji i posiedzeniach komisji, 144 zł przewodniczącym komisji, diety przewodniczącego w wysokości 100 % najniższego wynagrodzenia oraz diety sołtysom w wysokości 30 % diety radnego.

W głosowaniu brało udział 13 radnych, z których za wnioskiem głosowało dwunastu radnych, przeciw głosował jeden radny.

Przewodniczący Rady stwierdził, iż wniosek radnego Gryniewickiego został przyjęty większością głosów.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad wypłaty diet radnym uwzględniający przyjęte we wniosku stawki. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/17/02 w sprawie ustalenia zasad wypłaty diet radnym została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad wypłaty diet sołtysom uwzględniający przyjętą we wniosku stawkę. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały. W głosowaniu brało udział 13 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/18/02 w sprawie ustalenia zasad wypłaty diet sołtysom została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Do punktu 8a.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Teofila Strojna przedstawiła projekt planu pracy Komisji na I półrocze 2003 r. Do przedstawionego projektu radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów. Wobec braku uwag poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 13 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/19/02 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Do punktu 8b.

Przewodniczący Komisji Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Marek Martynowicz przedstawił projekt planu pracy Komisji na I półrocze 2003 r. Do przedstawionego projektu radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Wobec braku uwag poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 13 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/20/02 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Do punktu 8c.

Zastępca Przewodnicząej Komisji Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych Grażyna Bieroza przedstawiła projekt planu pracy Komisji na I półrocze 2003 r. Do przedstawionego projektu radni uwag nie wnieśli.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych. Wobec braku uwag poddał projekt pod głosowanie. W głosowaniu brało udział 13 radnych, z których wszyscy opowiedzieli się za powzięciem uchwały. Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała Nr III/21/02 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kleszczelach została powzięta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Do punktu 9.

Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych udzielił Burmistrz Aleksander Sielicki

- apel radnego Sabera Hassoun burmistrz przyjmuje. Zwrócił radnym uwagę, że w przekazanym radnym projekcie budżetu na 2003 r. Wydatki na oświatę w porównaniu z rokiem ubiegłym są zwiększone o 20 %. Radni powinni czytać materiały, które otrzymują. Występując z interpelacjami trzeba trochę rozsądku, aby nie sugerować nieuzasadnionych spraw. Gospodarzem gminy jest burmistrz, natomiast szkoły - dyrektor Szkoły Podstawowej i dyrektor Gimnazjum. Każdy szef jednostki otrzymuje określony budżet i musi tak nim gospodarować, aby pieniędzy wystarczyło na funkcjonowanie placówki. Jeżeli mamy teraz ekstremalną sytuację, to należy wziąć pod uwagę, że może wystąpić niedogrzanie pewnych powierzchni. Środków brakuje wszędzie, nawet w Białymstoku szkoły są niedogrzane. Ogrzewanie jest bardzo kosztowne, rocznie ok. 100.000 zł. Żeby dołożyć, trzeba skądś zabrać, a nie ma skąd.

- w br. Rada podjęła uchwałę dotyczącą przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu szczegółowego zagospodarowania przestrzennego gminy Kleszczele, obejmującą m.in. obszary działek szkolnych przy ul. Białowieskiej i kilka innych miejsc. W przyszłym roku w budżecie nie ma pieniędzy na opracowanie planu na wszystkie ujęte w uchwale obszary. Być może na początku lutego zastanie zapisane w budżecie opracowanie planu dla obszaru wokół zbiornika, ponieważ jest to priorytet. Taki kierunek burmistrz przyjął i wyraził nadzieję, że w obecnej trudnej sytuacji rolnictwa, rozwój turystyki będzie stanowić alternatywne źródło dochodu. Następnie przedstawił czynności, które będą przeprowadzone w związku z opracowaniem planu. Burmistrz zaznaczył, iż plan będzie przygotowywany w sposób publiczny. Na opracowanie planu zostanie ogłoszony przetarg. Koszt wykonania to ok. 30.000 zł. Plan będzie publicznie wyłożony. Zachęcał burmistrz radnych i sołtysów, aby interesowali się planem i wnosili swoje uwagi oraz spostrzeżenia, ponieważ ośrodek w Repczycach powinien być naszą wizytówką. Burmistrz przedstawił radnym kierunek zagospodarowania tego terenu. Jedną linię widziałby pod zabudową letniskową, natomiast tereny z drugiej strony zbiornika przeznaczyłby do organizowania dużych imprez plenerowych. Jego zdaniem zabudowa letniskowa powinna mieć z góry określony charakter, aby nie było takiej egzotyki, jak w innych podobnych ośrodkach. Działki pod zabudowę letniskową będą zbywane w drodze przetargu. Teren zalesiony pozyskany od Leśnictwa można przeznaczyć pod ośrodek szkoleniowo - wypoczynkowy. Budową ośrodka trzeba będzie zainteresować duży podmiot, który sfinansuje zadanie z własnych środków. Obecnie jest kierunek tworzenia takich ośrodków przy akwenach wodnych. Pozostałą część obszaru proponuje także przeznaczyć pod zabudowę letniskową. Wartość działki letniskowej będzie wyższa oraz łatwiej będzie znaleźć przedsiębiorstwo zainteresowane budową ośrodka, jeżeli teren zostanie uzbrojony w media. Pierwsze działki letniskowe będą zbywane, w ocenie burmistrza, o ile nie wystąpią utrudnienia, pod koniec 2004 r. lub na początku 2005 r. Dochód ze sprzedaży działek letniskowych wpłynie do budżetu gminy, natomiast nieruchomość pod hotel bądź ośrodek być może będzie przekazana nieodpłatnie, aby podmiot gospodarczy wybudował duży obiekt, na co najmniej 100 miejsc noclegowych. Jeżeli wokół zbiornika powstanie taki kompleks, powstaną nowe miejsca pracy. Droga dojazdowa do zbiornika będzie być może modernizowane wspólnie ze Starostwem Powiatowym, jeżeli zostanie przekwalifikowana do dróg powiatowych, a takie zabiegi są czynione. Zbiornik wodny został wykonany poprzez dobrą i operatywną pracę służb oraz burmistrza. Burmistrz wyraził zdziwienie, że ktoś krytykuje budowę zbiornika. Powstanie ośrodka oraz zagospodarowanie terenu wokół zbiornika wymaga wielu lat, może dwóch kadencji rady. Zagospodarowanie ma być całkiem inne niż w Dubiczach Cerkiewnych. Burmistrz wyraził nadzieję, że radni taki kierunek będą wspierać.

Do udzielonych wyjaśnień i odpowiedzi na wnioski i interpelacje radni uwag nie wnieśli.

Do punktu 10.

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Prezes Stowarzyszenia "Przyjazna Gmina" w Kleszczelach Andrzej Chrościechowski wyjaśnił zasady funkcjonowania ośrodka przy ul. Akacjowej prowadzonego przez Stowarzyszenie. Niektórzy są zawiedzeni, że w obiekcie nic się nie robi, budynek niszczeje i nie powstały nowe miejsca pracy. Są zarzuty w stosunku do radnych poprzedniej kadencji, że podjęli trefną decyzję. Rozpoczynając swą działalność założenia były takie, aby utworzyć ośrodek integracyjno - opiekuńczo - wychowawczy. Urząd Gminy nie finansuje działalności Stowarzyszenia. Za pośrednictwem Rady budynek i nieruchomość Stowarzyszenie przejęło od AWRSP z zastrzeżeniem, że mienie to będzie wykorzystane przez okres co najmniej 10 lat na cele społeczne. Zapewnił, że wszystkie zebrane darowizny zostały wykorzystane właściwie. Prezes pracując społecznie włożył dużo pracy własnej. Chęci same jednak nie wystarczą. Ta inicjatywa, która powstała, została objęta patronatem decydentów, jak np. Marszałka Województwa Podlaskiego, Wicepremiera Włodzimierza Cimoszewicza. Może ktoś inny zagospodarowałby ten majątek lepiej? Zwrócił się do radnych, aby wypowiedzieli się jak widzą swoją rolę w kwestii pomocy przy realizacji tego zadania. Prezes nie chce spotkać się z sytuacją, gdzie będzie tylko przez radnych rozliczany, oczekuje współpracy. Kończąc wypowiedź życzył, aby radni w kadencji wnieśli co najmniej połowę tego, co on dla społeczności naszej gminy. Podkreślił, iż razem z radnymi chce szukać rozwiązań. Nie robi tego dla siebie, ale dla całej społeczności. Wymaga to pomocy, ale nie krytykowania i przeszkadzania. Poprosił radnych o pytania.

Radny Włodzimierz Wasiluk

- należy ustawić znak przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką dla zapewnienia bezpieczeństwa.

Radny Włodzimierz Sajewicz

- w kierunku Bielska Podlaskiego wywożony jest żwir z Kuraszewa.

Radna Grażyna Bieroza

- poinformowała, iż przed wystąpieniem mrozów dzieci skarżyły się, że jest w budynku szkoły zimno. Mąż radnej sprawdził stan okien, podpowiedział, jakie materiały należy zakupić i w dniu jutrzejszym gratisowo uszczelni okna. Okna są nieszczelne, a framugi ruchome.

Do wypowiedzi radnych odniósł się Burmistrz:

- jeżeli jest niebezpieczeństwo, zwrócimy się w najbliższych miesiącach o ustawienie znaku. Burmistrz wyjaśnił w jakim trybie są znaki ustawiane. Uprzedził,iż procedura potrwa ok. 5 - 6 miesięcy.

- żwir w Kuraszewie jest pobierany przez firmę "M" w ramach współpracy za przyzwoleniem gminy. Firma ta wykonała asfalt na ul. Nowej, odcinku ul. Kościuszki, alejkę w parku. Za pobrany żwir oraz składowanie piasku w Dobrowoadzie na terenie gminnym ma także wykonać w ramach współpracy dojazd do karetki pogotowia i odcinek ul. Świerczewskiego od skrzyżowania do galerii Pana Smyka.

Radny Mirosław Gryniewicki

- dlaczego firma "M" jeździ drogą asfaltową z Dobrowody na Kleszczele?

Radny Włodzimierz Sajewicz

- samochody ze żwirem z Dobrowody jeżdżą też na Policzną i asfalt jest połamany. Wniosek taki został zobowiązany złożyć, ponieważ jedni naprawiają drogę, a inni psują.

Burmistrz udzielił odpowiedzi na zapytania:

- firmie "M" zezwolono na jazdę z Dobrowody do Kleszczel, ponieważ firma ta bez większego nacisku po naszej interwencji zawsze naprawia drogę. O zezwoleniu na przejazdy każdorazowo powiadomiona jest Policja. Ze wszystkimi innymi firmami nie współpracuje się tak dobrze. Na nasze sygnały inne firmy nie naprawiały dróg.

- są to samochody, które kradną żwir. Jednego kierowcę złapano i zobowiązano do zapłaty na Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Często nie udaje się schwytać, ale będą próby podejmowane. Zapewne Zarząd Dróg Powiatowych w Hajnówce zobowiązał ten podmiot do naprawy drogi. W ocenie burmistrza w Policznej nie ma problemu, a jeżeli będzie, zwróci się do Zarządu Dróg Powiatowych.

Do punktu 11.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady o godz. 1430 zamknął obrady III Sesji Rady Miejskiej w Kleszczelach.

Protokołowała:
Walentyna Sidoruk

Przewodniczący Rady
/-/ Jerzy Jaroszewicz

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Kleszczelach

Wytwarzający/odpowiadający: Walentyna Sidoruk

Data wytworzenia: 2002-12-10

Wprowadzający: Walentyna Sidoruk

Data wprowadzenia: 2005-07-20

Data modyfikacji: 2008-09-02

Opublikował: Walentyna Sidoruk

Data publikacji: 2005-07-20