Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z kontroli podatków w 2007 r.
Sprawozdanie z kontroli
W dniach 28 marca 2007 r. i 5 czerwca 2007 r. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Kleszczelach w składzie:
Jarosław Narewski – przewodniczący komisji,
Taisa Borysiuk – zastępca przewodniczącego komisji,
Michał Leonkiewicz – członek komisji
przeprowadziła kontrolę w Referacie Finansowym Urzędu Miejskiego w Kleszczelach. Kontrola została przeprowadzona zgodnie z planem pracy Komisji Rewizyjnej na 2007 r. przyjętym uchwałą Nr III/20/06 Rady Miejskiej w Kleszczelach z dnia 28 grudnia 2006 r.
Przedmiotem kontroli było sprawdzenie wpływów z podatków lokalnych w 2007 r. w zakresie ich wymiaru, ściągalności, skali odroczeń i umorzeń. Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2007 r. do 31 maja 2007 r. Kontrolę przeprowadzono w obecności Skarbnika Gminy – Pani Haliny Leonkiewicz, która jest jednocześnie kierownikiem Referatu Finansowego.
W trakcie kontroli stwierdzono, co następuje:
Obecnie na terenie gminy Kleszczele funkcjonuje 27 podmiotów gospodarczych, które opłacają podatek od nieruchomości, leśny i rolny. W terminie do 15 stycznia 2007 r. podmioty złożyły deklaracje i opłacają obliczony w deklaracji podatek w terminie do 15 każdego miesiąca. Wpływy z podatku od nieruchomości od osób prawnych za pięć miesięcy wyniosły 154.783 zł.
Według stanu na dzień 5 czerwca 2007 r. żaden z podmiotów gospodarczych nie zalega z płatnościami podatku należnego za 2007 r.
W 2007 r. wydano osobom fizycznym 2.367 decyzji wymiarowych. Wpływy łącznego zobowiązania pieniężnego od osób fizycznych za pięć miesięcy wyniosły 215.113 zł, co stanowi 52,98 % planowanych na 2007 r. wpływów.
Komisja przeanalizowała dokumentację w sprawie umorzenia zobowiązań podatkowych w 2007 r. Do Burmistrza Kleszczel w br. złożono 5 podań w sprawie umorzenia podatku od osób fizycznych. Wydane zostały trzy decyzje, w tym:
pozostawiająca podanie bez rozpatrzenia ze względu na niedostarczenie w oznaczonym terminie dokumentów,
umarzająca postępowanie w związku z opłaceniem zaległego podatku,
umarzająca pierwszą ratę podatku za 2007 r. w kwocie 82 zł.
Dwa podania są w trakcie załatwiania.
Ponadto w br. wydano 2 decyzje w sprawie umorzenia podatku w stosunku do spółek jawnych, z tego umorzono czwartą ratę podatku za 2006 r. w kwocie 686 zł wraz z odsetkami za zwłokę dla ”Ormax” i pierwszą ratę podatku za 2007 r. w kwocie 490 zł wraz z odsetkami za zwłokę dla “Gamp” oraz jedną decyzję w sprawie umorzenia podatku od osób prawnych, tj. za miesiące wrzesień – grudzień 2006 r. w kwocie 9.847 zł wraz z odsetkami za zwłokę dla “Transjonasz” Sp. z o.o.
W 2006 r. wystawiono 93 upomnienia i 34 tytuły wykonawcze na kwotę 30.335 zł, z tego ściągnięto kwotę 26.274 zł. W br. wystawiono 49 upomnień dla osób fizycznych. Dłużnicy dokonują wpłat zaległości.
W 2007 r. nie było odroczeń terminów płatności podatków. W ub.r. do 30 czerwca 2007 r. odroczono termin płatności zaległości podatkowych w wysokości 58.020 zł dla firmy “D”.
Komisja Rewizyjna nie stwierdziła nieprawidłowości w zakresie wymiaru, ściągalności, odroczeń i umorzeń podatków. Po dokonaniu analizy dokumentacji podatkowej oraz uzyskaniu wyjaśnień składanych przez Skarbnika Gminy Komisja zaleciła:
bardziej wnikliwie rozważać zasadność umorzeń podatków,
po dokonaniu aktualizacji informacji podatkowych przeprowadzać doraźne kontrole sprawdzające zgodność zadeklarowanych powierzchni nieruchomości ze stanem faktycznym.
Z przeprowadzonej kontroli sporządzono protokół, który został przekazany Burmistrzowi Kleszczel oraz Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Kleszczelach.
Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej
Jarosław Narewski
Metryka strony